دانلود پایان نامه

جامعه محسوب می شود. حتی می توان گفت امروزه نتایج تحقیقات نه تنها به مدیران کارخانجات و موسسات بلکه به مسئولان مملکتی و امنیتی نیز گزارش داده می شود براساس آماری كه از سوی اتحادیه اروپا ارائه شده، میزان سرمایه گذاری در بخش تحقیقات شركت ها و موسسات صنعتی ١٠درصد نسبت به گذشته بیشتر بوده است. شركت های بزرگ در این زمینه همگی متعلق به آمریكا و چند درصد متعلق به اروپاست. به عنوان مثال شركت داروسازی فایزر ٨/٥ میلیارد یورو، فورد ٥/٥ میلیارد یورو و مایكروسافت ٤/٥ میلیارد یورو و شركت های اروپایی دایملر كرایسلر و زیمنس به ترتیب به میزان ٢/٥ و ٥ میلیارد یورو در بخش تحقیقات خود سرمایه گذاری كرده اند.
بیشترین سهم سرمایه گذاری مربوط به شركت های داروسازی و بیوتكنولوژی و سپس صنایع شیمی، هوا فضا، نظامی و خودروسازی بوده است. در فهرست اعلامی ٥٠ شركت برتر در بخش تحقیقات، ٢٠شركت آمریكایی، ١٨ شركت اروپایی و ٩ شركت ژاپنی و ٣ شركت متفرقه وجود دارد و با نگاهی به این آمار به خوبی متوجه می شویم كه چرا آمریكا و ژاپن همواره از بهترین نوآوران و تولیدكنندگان علم و دانش محسوب می شوند. (محب علی،76:1373)

2-41-3 اهداف تحقیقات بازاریابی
هدف به معنای کیفیت یا نقطه مطلوبی است که فرد یا سازمان در تلاش برای دستیابی به آن است. این هدف بر اساس درک ضرورت ها، اولویت ها و نیازها در چارچوب فردی، سازمانی و ملی معین می شود و بر این اساس می توان برخی از اهداف ‏تحقیقات بازاریابی را نام برد.
1- افزایش دانش و فرهنگ ‏ جامعه به وسیله اختراع، ابتکار و نوآوری‏
2-یافتن کاربردهای بالقوه برای دستاوردها و آگاهی های جدی
3- ارضاء نیازهای انسانی ، و ایجاد رفاه و آسایش
‏4- افزایش بهره وری فعالیت های انسانی که شامل افزایش درآمدها نیز می شود.
5- افزایش خود اتکایی ، در کنار تسهیل و تسریع در انجام امور
6- افزایش توان رقابتی در داخل و خارج کشور و حضور در بازارهای کشورهای همسایه و سایر کشورها (ماهنامه تدبیر،شماره 169)

2-41-4 روش شناسی تحقیقات بازاریابی
انجام فعالیتهای تحقیقات بازاریابی لزوماً به معنی پیشروبودن در فناوری محصول نیست و اصولاً بسیاری از سازمانها به دنبال چنین استراتژی مخاطره آمیزی نیستند. بعضی از سازمانها كه از قابلیت تكنولوژیك مدیریت اجرایی قوی و امكانات مالی كافی برخوردارند در استراتژی تحقیق و توسعه به دنبال توسعه یك محصول جدید و استفاده از فرصتهای محیطی به صورت پیشرو هستند. استراتژی تهاجمی نیازمند بهره مندی از امكانات و قابلیتهای گسترده ای است كه بسیاری از سازمانها توانایی تامین آن را ندارند. بنابراین بسیاری از شركتها با تدوین استراتژی تدافعی در جستجوی فناوری نوین و كپی برداری از آنها هستند. استراتژی تدافعی از ریسك و هزینه كمتری برخوردار است اما از لحاظ فنی لزوماً قابل اجرا نیست. موفقیت استراتژی تدافعی منوط به قابلیت بالا درفرایندهای مهندسی معكوس و كپی سازی است. سازمانهایی كه ازاین استراتژی تبعیت می كنند باید قابلیت انجام سریع این فرایند را داشته باشند تا به سهم موردنظر خویش از بازار دست یابند. ظهور نوآوریهای انقلابی ، حق اختراع و كپی رایت از موانع اتخاذ این استراتژی هستند. به هرحال بسیاری از سازمانها و به خصوص سازمانهای صنعتی جهان سوم ناچار به اتخاذ چنین استراتژی تدافعی در زمینه تحقیقات هستند. لذا باید شناخت ماهیت و سازوكارهای این استراتژی سعــــــی در بهینه سازی فعالیتهای خویش داشته باشند. فعالیتهای تحقیقات بازاریابی ممكن است توسعه محصول و یا توسعه فرایندها را دربرگیرد. انتخاب نوع تحقیق تابعی از ماهیت فناوری و استراتژی سازمان است. به عنوان مثال سازمانی كه در صنایع دانش محور همچون صنایع الكترونیك و صنایع شیمیایی فعالیت می كنند درصورتی كه تصمیم به انجام تحقیقات تهاجمی داشته باشند نیاز به انجام تحقیق پایه دارند اما در بسیاری از فناوری ها انجام فعالیتهای تحقیق پایه حتی برای شركتهای پیشرو نیز ضروری نیست.عظیم زادگان (1370)، به توضیح علوم مدیریتی پرداخته است.

2-41-5 کاربرد تحقیقات بازاریابی
تحقیقات بازاریابی یکی از ارکان اصلی در کلیه مراحل فعالیت های بازاریابی است.مدیران بازاریابی به هنگام مشخص کردن مقدار فروش، درصد سوددهی محصول، برنامه های مربوط به نتایج فروش و عرضه محصول جدید و اهداف خود از هریک از این اقدامات، از تحقیقات بازاریابی استفاده می کنند. مدیر بازاریابی هنگام اجرای فعالیت های مختلف در عرضه محصولات و خدمات، از تحقیقات استفاده می کند تا بتواند تاثیر برنامه های انجام شده را از طریق تعیین درصد افرادی که برنامه های تبلیغاتی را دیده اند، تعداد افرادی که از محصولات شرکت استفاده کرده اند، ارزیابی کند.یکی دیگر از موارد کاربرد این است که همیشه بتوانند فعالیت های رقبا را زیر نظر داشته باشند.پی بردن به نظر مصرف کنندگان درباره محصول یکی دیگر از بخش های مهم تحقیقات بازاریابی در کشورهای پیشرفته است.با توجه به اهمیت این قسمت از فعالیت های تحقیقات بازاریابی در ایران، موجب بالا رفتن کیفیت محصولات تولیدی شده است که طبیعتا هم امکان صادرات محصول را افزایش می دهد و هم باعث کاهش واردات محصولات مشابه از کشورهای دیگر خواهد شد.البته باید توجه داشت که اگر تحقیقات بازاریابی به موقع انجام نشود، ممکن است شرکت مربوطه با ریسک های زیادی مواجه شود.بعضی از شرکت های ایرانی پس از تبلیغاتی که در
رسانه ها یا خیابان ها انجام می دهند، دست به تحقیقاتی می زنند تا نتایج تبلیغات خود را دریابند و از هدر دادن منابع خود جلوگیری کنند.(افلاکی،90:1388)

2-41-6 فرآیند تحقیقات بازاریابی
مدیران بازاریابی در پنج مرحله، تحقیقات بازاریابی را برنامه ریزی و اجرا می کنند.

(منبع: روستا و همکاران،1385)

تعریف مسئله: جهت تحقیق را برای محقق بازاریابی مشخص می کند.
تعیین و تنظیم فرضیه: بعد از تعریف مسئله، فرضیه هایی تعیین می شود.گاه در مورد یک مسئله یا مشکل محقق می تواند بیش از یک فرضیه ارائه دهد.
طراحی و تحقیق: در این مرحله سه بخش مورد توجه قرار می گیرد: مشخص کردن نوع تحقیق، تعیین منابع کسب اطلاعات و طراحی و انتخاب نمونه.
جمع آوری داده ها: در این مرحله داده ها باید جمع آوری شود تا بتوان در مورد قضیه قضاوت کرد.می توان به یکی از سه طریق زیر داده های اولیه را جمع آوری کرد: مشاهده، نظر سنجی و آزمایش.
تجزیه و تحلیل و تفسیر یافته ها: این مرحله زمانی است که محقق با حقیقت سرو کار پیدا می کند.او با پژوهش خود به اطلاعاتی دست یافته که باید بدان وسیله فرضیه خود را تایید یا رد کند و مدیریت را در تصمیم گیری یاری دهد.(روستا و همکاران،93:1385)

2-41-7 تحقیقات بازاریابی صورت گرفته در شرکت داروسازی اسوه
بخش تحقیقات بازاریابی در شرکت اسوه تمام تمرکز خود را بر تولید داروهای جدید و سیستم های دارو رسانی نوین در چندین شاخه درمانی قرار داده است. 4% از کل گردش مالی اسوه در تحقیقات بازاریابی استفاده می شود که پیش بینی میشود در سالهای آتی به 5% برسد. تولید داروها تحت استاندارهای جي.ا.م.پي انجام می پذیرد تا بالاترین کیفیت تضمین گردد. شرکت دارویی اسوه زنجیره تأمین گسترده ای دارد به گونه ای که به تمامی تعهداتش تا پایان مهلت تعیین شده عمل می نماید و کالا را به شیوه های گوناگون زمینی، هوایی و دریایی به مشتریات خود می رساند.

2-42 پیشینه تحقیق
2-42-1 پیشینه تحقیقات داخلی
سید مهدی الوانی ، فهیمه جباری در سال 1389 تحقیقی در رابطه با بنچ مارکینگ الگوهای نظام پیشنهادات و ارائه الگوی مناسب جهت برقراری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین انجام دادند.
در این تحقیق، محقق از روش بنچ مارکینگ به منظور مطالعه الگوی نظام پیشنهادات و ارائه الگوی مناسب دانشگاه آزاد اسلامی قزوین بهره جسته است که در قالب چرخه بنچ مارکینگ با 5 فرآیند بررسی شده است. این تحقیق از نوع مطالعات تطبیقی است که با روش بنچ مارکینگ انجام گرفته است.جهت بررسی سوالات تحقیق با استفاده از بنچ مارکینگ الگوی نظام پیشنهادات داخلی و خارجی، الگوی مناسب دانشگاه ارائه گردیده است و در راستای تکمیل فرآیند و با گرایش تحقیقات توصیفی که به صورت میدانی به بررسی وضعیت فعلی و الزامات مدل تعریف شده پرداخته شده است. با توجه به اینکه جامعه آماری تحقیق عبارتست از مدیران کل و معاونین کل در دانشگاه قزوین می توان ادعا کرد که نمونه آماری از ویژگی های کارشناسی برخوردارند.با توجه به آمارهای موجود جامعه آماری 30 تن می باشد. در این تحقیق از روش میدانی و استفاده از پایگاه های اطلاعاتی و اینترنتی استفاده شده است و ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه بوده است. و از نرم افزارهای Statistic ,SPSS , Excel جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است.(جباری،1389)
سید علیرضا داودی، علیرضا پویا، در سال 1388 تحقیق در رابطه با ارائه بنچ ماركینگ برای كانالهای توزیع بانك با كمك دي.اي.اِي146 (مطالعه موردی شعب بانك رفاه مشهد) را انجام دادند.
هدف این تحقیق نشان دادن این است که عملکرد مناسب كانالهای توزیع نقش كلیدی در موفقیت یك سازمان ، دستیابی به اهداف و سود آوری پایدار آن دارد. در این راستا اهمیت وجود سیستمی برای سنجش عملكرد كانالهای توزیع در بهبود آن توصیه می گردد. در این پژوهش 40 شعبه بانك رفاه مشهد از حیث كارایی كانالهای مختلف توزیع در شعب در طی سال 1388 با كمك تحلیل پوششی داده‌ها دي.اي.اِي اندازه گیری می شوند برای شعب ناكارا مقدار ناكارایی موجود در هر كانال توزیع مشخص می‌شود و بنچ ماركی برای هر شعبه برای رسیدن به كارایی معرفی می شود . پژوهش ما نشان دهند ناكارایی بیشتر سیستم بانكداری بانك رفاه مشهد در زمینه كانالهای توزیع نوین بانكداری نسبت به روشهای سنتی بانكداری می باشد بین كارایی شعب در زمینه كانالهای توزیع نوین و سنتی همبستگی منفی وجود دارد . ارزیابی كارایی و بنچ ماركینگ كانالهای توزیع از دو منظر متفاوت ، نتیج معنا دار تری را برای تصمیم گیرندگان حاصل می نماید و راهكارهای عملی تر و سریعتری را میسر می سازد. (پویا، 1388)
سید مهدی الوانی، صدیق سادات هاشمی، در سال 1389 تحقیقی در رابطه با بنچ مارکینگ دانشگاه علوم انتظامی از بهترین شیوه های دانشگاه تهران در مدیریت دانش را انجام دادند.
هدف این تحقیق بیان این است که دانشگاه علوم انتظامی به عنوان تنها مرکز آموزش عالی افسران پلیس، چنانچه بخواهد خود را با آرمان های توسعه علم در سند چشم انداز هماهنگ نماید، باید تلاش نماید و از دانشگاه های پیشرو در زمینه مدیریت دانش، به شکل مناسبی بنچ مارکینگ نماید. در این تحقیق با هدف بنچ مارکینگ از بهترین شیوه های دانشگاه تهران به عنوان دانشگاهی پیشرو در این زمینه، فرآیند مدیریت دانش دانشگاه علوم انتظامی با دانشگاه تهران مقایسه گردید. این تحقیق به دو شیوه اسنادی و پیمایشی و به کمک ابزارها
ی فیش برداری و پرسشنامه صورت گرفته است.پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه گردیده است و داده های جمع آوری شده به کمک آزمون های تی، من ویتنی، دو جمله ای و کروسکال والیس تحلیل گردیده اند. نتایج حاصل از تحقیق تفاوت معنا دار بین مدیریت دانش در دو دانشگاه را نشان می دهد.در چهار مولفه تحصیل ، به کارگیری، اشتراک و نگهداری دانش، دانشگاه تهران وضعیتی بهتر از دانشگاه علوم انتظامی را داراست، تنها در دو مولفه تشخیص و توسعه دانش با تاکید بر اینکه تفاوت بین دو دانشگاه معنادار نیست اما اندک تفاوت موجود دانشگاه علوم انتظامی را دارای برتری نسبی نشان داد.(هاشمی،1389)
سید مهدی الوانی، ایرج سلطانی، در سال 1390 تحقیقی در رابطه با نقش بنچ مارکینگ در ارتقاء اثر بخشی فرآیند مدیریت و پرورش منابع انسانی را انجام دادند.
این تحقیق برای پاسخ‌گویی و سازگاری با تغییرات عمده در نظام‌های سازمانی و منابع انسانی لازم است حوزه‌های بهبود تعالی منابع انسانی شناخته و همواره وضعیت‌ مطلوب طراحی و به سمت آن جهت‌گیری


دیدگاهتان را بنویسید