مقاله علمی با منبع : رابطه گرایش به استفاده از خدمات ارتباطی نوین پست و ویژگیهای کیفیت زندگی …

ارسال و توزیع واکسن، سرم و دارو مربوط به دام و طیور، حمل و ارسال فرآورده های لبنی مراکز خرید، توزیع خوراک دام و طیور و علوفه، توزیع شیر پاستوریزه بین عاملین فروش، توزیع شیر پاستوریزه درب منزل و دریافت بهای شیر بصورت ماهانه از طریق پست مالی، ارسال اسناد مربوط به دامپروری، اخذ پروانه های بهره برداری دامپروری و مرغداری برای متقاضیان و اخذ پروانه صیادی.
۱۱-۱۳-۴-۲-امور معادن
ارسال نمونه های معدنی، حمل مواد معدنی تا ۳۰ کیلوگرم، حمل مواد معدنی بصورت انبوه، ارسال اسناد و مدارک مربوط به امور معادن.
۱۲-۱۳-۴-۲-امور صنعت
انجام مراحل موافقت های اصولی در صنایع، انجام مراحل صدور پروانه های تأسیس کارگاه های جدید، روش کالاهای تولیدی کارگاه های صنعتی از طریق پست خرید، حمل تولیدات کارخانجات به مراکز فروش به صورت کالاهای انبوه، ارسال نمونه های تجاری، ارسال اسناد و مدارک مالی و صورتحساب ها، پرداخت حقوق کارگران و کارکنان کارگاه های صنعتی از طریق پست مالی، صدور و تعویض و تمدید دفترچه های بیمه کارگران و کارکنان کارگاه های صنعتی، انجام امور بیمه برای ساختمان و تجهیزات کارگاه های صنعتی در مقابل حوادث، توزیع تولیدات مواد غذایی نظیر کنسرو مواد بسته بندی شده بین عاملین فروش، توزیع فرآورده های دخانیات، ارسال و حمل مواد شیمیایی در بسته بندی مخصوص و با عملیات ویژه، توزیع کاغذ بین چاپخانه ها و مؤسسات انتشاراتی، ارسال و حمل صنایع چوبی، ارسال تولیدات کارخانجات نساجی به عاملین فروش در سطح کشور، ارسال مکاتبات و مدارک و نمونه های تجاری مرتبط به مراکز تهیه و توزیع کالا، اخذ مجوز برای صدور اقلام صنعتی و مواد اولیه، صدور مجوز عدم ساخت اقدام صنعتی، صدور حواله تحویل ماشین آلات صنعتی.
۱۳-۱۳-۴-۲-امور فرهنگی
توزیع روزنامه ها و نشریات در همان روز انتشار، آبونمان و اشتراک نشریات و مجلات هفتگی و ماهانه، قبول درخواست و توزیع نوارهای کاست و لوح های فشرده موسیقی، کمک آموزشی و … ، فروش بلیط تئاتر ، توزیع فرم های مسابقات علمی و فرهنگی. تحقیقات
۱۴-۱۳-۴-۲-امور شرکت های تعاونی
انجام امور ثبت شرکت ها، حمل و ارسال کالاهای مربوط به تعاونی های کشاورزی، حمل و ارسال کالاهای مربوط به تعاونی های مسکن، ارسال مدارک و صورتحساب های مالی تعاونی ها، حمل کالاهای متعلقه به اعضاء تعاونی ها به نشانی محل سکونت آن ها.
۱۵-۱۳-۴-۲-امور مسکن و ساختمان
اقدامات مربوط به تهیه مجوزهای ساختمانی، علاوه بر بنگاه حمل و نقل، یک موسسه کارگشایی حمل و ارسال مصالح ساختمانی، ارسال صورت وضعیت های ساختمانی شرکت ها، ثبت نام از متقاضیان برای دریافت کالاهای ساختمانی کمیاب، ثبت نام از متقاضیان برای دریافت زمین از سازمان زمین شهری، پرداخت عوارض شهرداری و نوسازی ساختمان، درخواست استعلام وضعیت مالکیت ساختمان ها از سازمان ثبت اسناد.
۱۶-۱۳-۴-۲-امور خدمات اجتماعی
پرداخت مالیات مستقیم، توزیع فرم صورتحساب های مالیاتی بین کسبه و اصناف، قبول و ارسال صورتحساب مالیاتی کسبه و اصناف به دارائی، توزیع کوپن در نقاط روستایی با مراجعه مأ مور پست به روستاها، صدور و توزیع دفترچه های بسیج اقتصادی در شهرهای بزرگ، انجام امور مربوط به نقل و انتقالات دفترچه های بسیج، خرید و فروش ارز، فروش تمبرهای مالی و مالیاتی، انجام امور بیمه با اخذ نمایندگی از شرکت های بیمه، نگهداری کالاها و اشیاء افراد حقیقی یا حقوقی در قبال دریافت حق انبارداری، ثبت نام مشمولین نظام وظیفه برای اخذ دفترچه آماده به خدمت، گسترش سرویس حوالجات پستی در کلیه واحدهای پستی، ارائه سرویس چکهای پستی (چک بسته، چک های دیداری و چک های تضمینی)، ارائه سرویس حساب پس انداز پستی، استفاده از دستگاه های توزیع اسکناس با ارائه کارت اعتباری دارای کد مخصوص، صدور گذرنامه، اخذ ویزا برای کشورهای مختلف، ارائه خدمات خودروئی نظیر صدور کارت المثنی، نقل و انتقالات دفترچه مالکیت، صدور گواهینامه حمل مسافر و بار آن ها بوسیله مینی بوس، ثبت نام از متقاضیان جویای کار در وزارت کار و امور اجتماعی، ثبت نام از متقاضیان جهت شرکت در امتحانات ورودی استخدامی در سازمان های دولتی، ارسال فرم دعوت به کار متقاضیان در سازمان ها و مؤسسات، امور ترخیص کالا از گمرکات کشور، اخذ عکس های افراد از عکاسی ها و توزیع آن به نشانی افراد، فروش بلیط تعاونی های مسافر بری و شرکت های هواپیمایی و راه آهن، اخذ سود سهام کارخانجات و مؤسسات تولیدی و تحویل آن به سهامداران، رزرو هتل برای مسافرین و توریست ها، انجام خدمات تسجیل ی وزارت امور خارجه در رابط با تأیید مدارک مختلف.
۱۴-۴-۲-بررسی نقش پست در ارتباط دو سویه سازمان های غیر دولتی – مردم
نخستین بار از سال ۱۹۴۵ توسط سازمان ملل متحد، به دلیل تفکیک NGO عبارت «سازمان غیر دولتی»[۹۴] در منشور جهانی اش میان حقوق مشارکتی برای سازمان های دولتی تعیین شده برای انجام وظیفه در سطح ملی و سازمان های خصوصی که به منظور اداره اموری در سطح بین المللی ایجاد شده بودند، به کار برده شد. به طور کلی، مفهوم سازمان های غیر دولتی از لحاظ تاریخی، تجانس و نزدیکی خاصی با فعالیت های بین المللی دارد.
شاید به همین جهت است که ورود سازمان های غیر دولتی در عرصه اجرائی در اقصی نقاط دنیا به شکل فراگیر و امروزی اش، مرهون به رسمیت شناخته شدن آن ها توسط نهادهای فراملیتی و بین المللی است که خود در پی تغییرات حاصل از نیروهای تازه ای که در دنیای پس از جنگ جهانی دوم پا به عرصه عمل گذاشتند، به وجود آمده بودند.
شکل گیری نهادهایی این چنین، راه گشای توسعه نوین توسط روش های صلح جویانه بوده اند. رشد چشمگیر سازمان های مزبور در مدت کوتاهی که از جنگ جهانی دوم می گذرد، جایگاه جدیدی را برای آنان در دنیای امروز تعریف نموده است. امروزه بسیاری از نیازهای بشری در سراسر دنیا، از طریق نهادهای غیر دولتی و فعالیت هایشان انجام می پذیرد. با توجه به آهنگ گسترش وسیع و فراگیر سازمان های غیر دولتی، بعید به نظر نمی رسد که این مؤسسات در طول زمان، به جایگزینی کارآمد و کارا برای بسیاری از نهادهای خصوصی و دولتی، حتی برای اداره کشورها و امورات مربوط به آن تبدیل گردند.
همان گونه که گفته شد، دامنه فعالیت های سازمان های غیر دولتی بسیار وسیع است. دست کم بنا به تعبیری می توان گفت که تمامی فعالیت های قابل تعریف در گستره های آموزشی، تحقیقاتی، کمک رسانی و عام المنفعه عموماً می توانند توسط سازمان های غیر دولتی به انجام برسند. بی شک مطلب ارائه شده در مورد دامنه فعالیت های چنین سازمان هایی جامع و مانع نیست. به ویژه با توجه به این مطلب که دامنه عملکرد آن ها می تواند از کشوری به کشور دیگر، از منطقه ای به منطقه دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر تغییر نماید.
از آنجائی که ارتباط این سازمان ها با آحاد مختلف جامعه از اهمیت خاص برخوردار بوده و نقش بسیار حیاتی در اثربخشی آن ها دارد، این سازمان ها نیز می توانند مانند شرکت های دولتی از شبکه قدرتمند و وسیع پست در راستای انجام فعالیت های خود استفاده نمایند. پست می تواند با طراحی و ارائه خدمات ویژه به این سازمان ها و گسترش خدمات پایه، لجستیکی و مالی نقش ت عیین کننده ای در استمرار حیات آن ها ایفا نماید. به طور خاص پست می توانند در راستای تبلیغات، ارائه خدمات، ارتباط با جامعه هدف و مکاتبات اداری، سازمان های غیر دولتی را یاری نماید.
۱۴-۴-۲-بررسی نقش پست در ارتباط دو سویه بین المللی حکومت ها- مردم
پست در جهان شبکه ای بهم پیوسته و گسترده است. سازمان ها و شرکت های پستی در کشورها نقش مهمی در برقراری ارتباط جوامع دارند. اصل اساسی موفقیت و توسعه عملیات پستی در سطح جهان به درک متقابل و همکاری مستمر منطقه ای و بین المللی کشورها وابسته است. اتحادیه جهانی پست با هدف همکاری و مشارکت پست کشورها و ارائه خدمات استاندارد به این ارتباط پویایی خاص بخشیده است.
۱۵-۴-۴- تحلیل خدمات پستی
تمدن های بشری از دیرباز، با یکدیگر ارتباط و مراوده داشته اند. در واقع تمدن امروزی بشری، با همه تنوع و گوناگونی اش، دستاورد بسط و نفوذ این گفتگوها در طول تاریخ حیات جوامع انسانی است. از لحاظ تاریخی، پست چه به عنوان یک فعالیت یا خدمت، چه در جایگاه یک سازمان ارتباطی، اولین و مناسب ترین بستر و پل ارتباطی این گفتگو و تعامل بوده و هست. در واقع، مکاتبات نامه های سران، دانشمندان، اندیشمندان و مردم تمدن های مختلف است که دامنه فهم و تجربه مشترک بشری را همواره وسیع ترساخته است. اینک در آغاز هزاره سوم میلادی، پست، به شبکه جهانی گسترده و در هم تنیده ای تبدیل شده است که اگر چه به تجارت خدمات هم می پردازد، اما از خاستگاه و اندیشه انسانی و فرهنگی خود، که همانا گسترش ارتباطات مکتوب بین مردم، تمدن ها و فرهنگ های گوناگون است، غافل نمانده و به همین سبب، سهم مهمی در زمینه سازی و پیشبرد گفتگو و درک متقابل تمدن ها و در نتیجه، پیشرفت برابر و متعادل جهان، سلامت عمومی بشر، حفظ محیط زیست و بهره وری در زندگی جمعی، بر عهده دارد.
هر مجموعه فرهنگی برای خود اصالتی دارد و اصالت آن عبارت از آرایش مخصوصی است که در بیان اجزاء آن وجود دارد، جایگاهی که هر یک از عناصر به شیوه ای مخصوص در آن جای گرفته اند، با عناصر دیگر وابستگی و با یکدیگر ارتباط کارکردی دارند. چنانچه یک مجموعه فرهنگی به صورت کل که شاخص تفاوت آن با فرهنگ های دیگر است بررسی نشود، موجب عدم درک صحیح و نهایتاً عدم شناخت واقعیت های اجتماعی خواهد شد. این امر به نوبه خود عاملی است که موجب عدم درک روند حرکت جامعه و در نتیجه اتخاذ تصمیماتی خواهد شد که کاربرد آن فقط در روی کاغذ است. در این میان نهایت بی اطلاعی است اگر تصور کنیم که می توانیم یک پدیده را به صورت مجزا بررسی نموده و نهایتاً تصمیماتی درباره آن اتخاذ کنیم. پست نیز مشمول این نظر است و باید آن را در متن جامعه بررسی نمود. پست وسیله مبادلات و ایجاد ارتباطات است و در متن تاریخی، اجتماعی و فرهنگی خود، می تواند مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
۱-۱۵-۴-۲- تحلیل تاریخ شناختی پست در ایران
از روزگار پیدایش جوامع بشری تا به امروز، روند سیر پست را می توان در چهار مرحله بررسی کرد : پست در ابتدا عموماً برای تأمین ارتباطات سیاسی توسط حکومت ها ایجاد شد، سپس دوران تکامل خود را در مراحل انقلاب صنعتی طی کرد، در مرحله سوم با تعمیم و عمومیت یافتن آموزش عمومی همراه بود و نهایتاً هم اکنون مرحله مافوق صنعتی را سیر می کند.
اگر به دقت مراحل تکامل پست را نگاه کنیم مشاهده می کنیم که در ابتدا ابزار دست سیاست برای ارتباطات بسیار محدود دولتی بوده است که در این مورد سابقه بسیار طولانی دارد. سپس همراه توسعه صنعت و تجارت، رشد بیشتر یافت و پس از مردمی شدن دانش و گسترش یافتن و تعمیم آموزش عمومی و بالا رفتن سطح فرهنگ و رشد بخش خدمات، سطح بسیار وسیع مردمی یافت.
در قرن ۱۶ میلادی فرانسوادوتاکس سرویس پستی را بنا نهاد. کشور فرانسه در سال ۱۶۵۳، برای اولین بار سیستمی جهت جمع آوری نامه ها و توزیع آن در پاریس دایر نمود. در سال ۱۶۵۷ پست دولتی انگلستان تأسیس شد و در سال ۱۸۲۹ تمبر و تعرفه ارسال نامه وضع مشخصی به خود گرفت. پرفراژ کردن تمبر برای راحتی برش در سال ۱۸۴۸ اختراع شد و از حدود سال ۱۸۷۵، اتحادیه جهانی پست تکامل یافت. از آن پس این سازمان ارتباطی پست بود که به وسیله ای مهم و کارساز برای پیشبرد و توسعه جوامع در حال صنعتی شدن غرب بدل گشت.
پست ایران در یک جامعه کاملاً سنتی، بدون صنعت و تجارت و در یک جو بیسوادی و بر اساس تقلیدی کورکورانه به صورت غربی آن تأسیس و توسط چاپار دولتی اداره شد. در اولین قدم، عدم حضور فعال عامه مردم به عنوان یک اشکال عمده در این فعالیت دیده می شود. حکومت وقت برای اداره این نهاد جدید خود را مجاب به آوردن مستشاران فرنگی می دید، کسانی که با دید و نگاهی غربی وارد فضای سنتی ایران شده و قصد داشتند سازمانی مطابق آنچه از غرب در ذهن می پنداشتند بوجود آورند. به هر جهت از سال ۱۸۷۴ مستشاران، به ترتیب زیر برای ایجاد پست در ایران مشغول کار شده اند.
سال ۱۸۷۴ گوستاوریه درر، سال ۱۸۷۸ (اتتال- اندریاس)، سال ۱۸۸۵ (سیمنو- بونال)، سال ۱۸۹۲ (ارلوند)، سال ۱۸۹۹ (نوز)، سال ۱۹۰۹ (کامیل مولیتور)، ۱۹۷۱ گروه مهندسین مشاور بنیاد شارلمانی از بلژیک که تا سال ۱۹۷۹ یعنی سالی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، در پست کشور حضور داشتند و قوانین پست عیناً قوانین بلژیک بود که ترجمه و بکار گرفته شده است (مرکز تحقیقات پست، گزارش ۹،۱۳۸۴ ).
به این ترتیب یکی دیگر از عناصر ناهمگون در تاریخ شکل گیری پست در ایران به چشم می خورد، چرا که اگر فرض کنیم اشخاص مزبور مطامع استعماری نداشته اند، به جرأت می توان گفت که دارای ذهنیت دیگری بوده اند و برنامه ریزی ای را که برای فرهنگ دیگری مناسب بوده است، به ایران آورده و در این مورد توجه کافی به آرایش صحیح فرهنگی _ اجتماعی در این کشور ننموده اند.
۲-۱۵-۴-۲- تحلیل فرهنگ شناختی پست در ایران
مجموعه رفتار انسان در هر جامعه را می توان از خلال الگوها، نقش ها، مجازات ها، پاداش ها، ارزش ها و سمبل هایی که مبانی علمی اجتماعی اند بررسی کرده و مورد تحلیل قرار داد. این مجموعه نسبت به انسان در آن واحد هم بیرونی است و هم درونی، یعنی هم ذهنی است و هم عینی.
مجموعه این عناصر بهم وابسته در دستگاهی به نام «فرهنگ» وحدت می یابند. بحث فرهنگ در واقع بحث در بخش کلان رفتار اجتماع است. در این بحث کمتر به تاریخ وقایع و ارقام کمی نگاه می شود و بیشتر به چگونگی و تحول اخلاق و آداب، نهادها و اندیشه ها، علوم و هنر، استعداها و عادت ها و اعتقادها در مجموعه ای که انسان در آن شکل می گیرد، یعنی اجتماع پرداخته می شود. اگر از زاویه ای دیگر نگاه کنیم، چیزی که در فرهنگ می توان دید، مجموعه بهم وابسته تفکر احساس و عمل است و فرهنگ هرگونه فعالیت انسانی اعم از معرفتی، احساسی یا عملی را در حالت یکپارچه در بر می گیرد. فرهنگ حالتی جمعی دارد و همین حال جمعی بودن آن است که اجازه می دهد افراد یک فرهنگ بتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. فردی که در ایران یک کارگر را به سر کار می آورد، رفتار او را از پیش می شناسد و او نیز می داند با کارفرما چه کند. جامعه شناسان می گویند انسان در بدو تولد به ناچار در جامعه فرود می آید و در آن جامعه نیز جامعه پذیر می شود و در واقع پر از جامعه می شود و همین ویژگی جامعه است که به کثرت افراد، وحدت می بخشد. (کری، جیمز دبلیو، ۱۳۷۶)
با این توضیح مختصر می توانیم به راحتی در مراحل مختلف تاریخ بشر، فرهنگ های مختلفی را بیابیم که در این فرهنگ ها نوع عمل انسان و مبانی ارزشی و احساسی و فکری او با مرحله دیگر او، تفاوت های بارزی دارد. کلی ترین تقسیمی که می توان انجام داد، تقسیم فرهنگ انسان به زمانی است که صنعت مکانیک و الکترونیک و انفورماتیک نداشته و زمانی که این سه شاخه صنعت تمامی حیات اجتماعی او را تحت تأثیر قرار داده است.
در اثر این تغییرات پاره ای از کشورها زندگی سنتی خود را ادامه دادند و هیچگونه شواهدی در فرهنگ خود دال بر تغییر به سوی جامعه صنعتی نشان ندادند (مثل ایران) و پاره ای دیگر از کشورها با مکانیزمی درونی شروع به تغییر بافت کیفی و کمی آن مجموعه یعنی فرهنگ کردند (مثل کشورهای صنعتی). فرهنگ صنعتی، فرهنگی دنیایی و قدرت طلب است. این ویژگی کلی موجب شد که جوامع صنعتی، در زمینه های اقتصادی، نظامی، علمی، سیاسی و … بسیار پر قدرت شوند، قدرتی که در برخورد با قدرت مشابه سنتی خود قابلیت بسیار زیاد دارد.
شکل امروزی «پست» به عنوان سازمان جدیدی که وظیفه ارتباط بین عناصر مختلف جوامع را دارد، در دامن صنعت، تجارت و فرهنگ غرب زاده و بزرگ شد. هماهنگی رشد این پدیده در کنار پدیده های دیگر اجتماعی غرب موجب گردید که نهایت رشد و باروری در آن به چشم آید. در پست ایران اما شاهد یک ناهماهنگی در آرایش این عناصر فرهنگی هستیم که نهایتاً موجب عدم کارکرد مناسب پست شده است.
برخورد فرهنگ صنعتی با فرهنگ سنتی در ایران، موجب شکسته شدن بافت فرهنگ سنتی ایران شد و تحولات اجباری را بدنبال آورد. در جامعه سنتی ایران «زمان» و نحوه استفاده از آن جایگاهی نداشته و برای مصرف آن هنجارهای اتلاف کننده وجود دارد. البته در مقابل اتلاف آن، هزینه های سرسام آوری به بدنه جامعه تحمیل می شود. به تبع بی بها بودن «زمان» سرعت در بازدهی، ارزش خود را از دست می دهد.
فرهنگ سنتی، چون عقلانی – صنعتی نیست، خلاقیتی از خود نشان نمی دهد تا نیروهای طبیعت را به استخدام خود در آورد، در کار کردن، منطق اقتصادی بهره وری کار را در نظر ندارد و از سرمایه استفاده چندانی نمی کند.
کم کاری، تنبلی، عدم خلاقیت، قضا و قدری بودن، مناسبات فاسد اداری، ناامنی اقتصادی، عدم علاقه به مهار طبیعت با کار خستگی ناپذیر، عدم پاداش مناسب در مقابل فعالیت های فردی، تباهی اموال عمومی و منابع اقتصادی، سوء استفاده های اداری، اختلاس، عدم تلاش مستمر برای اصلاح جامعه، تجربه ناپذیری تاریخی، ثبات (جمود)، خنثی کردن نیروها، جهت نداشتن فعالیت های اقتصادی، عدم علاقه به سرمایه گذاری (به علت نا امنی)، مکروه دانستن دنیا پرستی و تلاش جهت جمع آوری مال، تمنای رستگاری اخروی، نفس کشی، قناعت و صد چندان این صفات که بر شمرده شد همه بگونه ای گذشته تاریخی ایران را می سازند که به عنوان میراث فرهنگی به نسل های بعد منتقل می شوند. این ها در مجموع، آن بعد از فرهنگ را می سازند که قسمت تفکر و احساس آن است و در عمل نیز تبدیل به رفتار اجتماعی و اقتصادی ویژه ای می شود.
فرهنگ را می توان یک قوم و ملت دانست که در کلمات تجلی می یابد. بعضی از کلمات دارای چنان قدرتی در یک نظام فکری هستند که جا به جا کردن آن ها کل مجموعه را تغییر می دهد. به این اعتبار که کلمات نمودهای مجسم و واقعیات اجتماعی فرهنگی هستند و هر یک از آن ها منظری هستند که ما از آن دریچه به جهان نگاه می کنیم. حال این کلمات را در نظر بگیرید : امنیت، سرعت، نظم، تخصص، تمرکز، تولید انبوه، ارتباطات، مسئولیت، خلاقیت. اینها با هم یک سیستم و نظام فکری هستند که هم زیر ساخت آن ها و هم رو ساخت آن ها هماهنگی دارند (فرهنگ صنعتی).

حتما بخوانید :   تخمین پارامترهای شبکه قدرت بر اساس کمیات بهره برداری اندازه گیری شده ...

منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است

Recommended Articles