مقاله علمی با منبع : رابطه گرایش به استفاده از خدمات ارتباطی نوین پست و ویژگیهای کیفیت زندگی …

۷-۳-۲بررسی نقش پست در ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه
از آنجا که پست بخشی از نیازهای ارتباطی جامعه انسانی را برطرف می کند و نیاز های ارتباطی فرهنگی نیز جزئی از نیازهای ارتباطی است، طبیعی است که بنگاه های پستی به صورت بنیادی درگیر مسائل فرهنگی باشند. این مسأله به اندازه ای دارای اهمیت است که اهداف فرهنگی در اهداف اولیه تشکیلات پستی جهان، همیشه جایگاهی مهم داشته اند.
فرهنگ دارای معانی لغوی و اصطلاحی مختلف و متفاوتی است که بحث آن ها در اینجا ضرورتی ندارد. آنچه که در پست، بنام «پست فرهنگی» مورد نظر است، بیشتر فعالیت هایی را شامل می شود که جنبه ارتباطی میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان پاره ای از کالاهای فرهنگی مانند مطبوعات (به معنی روزنامه و مجله اعم از هفته نامه یا … ) و کتاب و غیره را دارد.
البته شرکت پست به عنوان سازمان رسمی ارتباطی، همواره این نیاز ارتباطی فرهنگی را بنا به درخواست افراد تأمین نموده، به عبارت دیگر، هر وقت افراد خواستار ارسال نامه، کتاب، روزنامه، مجله و … بوده اند، پست وظیفه ارسال آن ها را بر عهده گرفته است. ولی از زمانی نه چندان دور که سابقه نخستین آن به سال های دهه ۱۳۶۰ می رسد، پست به دلیل تأثیرپذیری از تحولات داخلی و بین المللی، در بازار مطبوعات کشور حضور یافته و سهم چشمگیری را – با توجه به توانایی شبکه – به خود اختصاص داده است. به طور مثال می توان به حضور پست در نمایشگاه های کتاب و نقل و انتقال کتاب های خریداری شده اشاره نمود. البته باید گفت که علیرغم وجود فشارهای اقتصادی، انگیزه پست از حضور در این بازارهای انبوه، صرفاً اقتصادی نیست. بلکه پست به عنوان عامل توسعه یا عامل توسعه ای دولت، حضور در این عرصه ها، کاهش هزینه های تخصصی ارتباطی و در نتیجه افزایش بهره وری را وظیفه خود می داند. به علاوه پست فراهم آوری تسهیلات ارتباطی و ابزار لازم برای شهروندان و در نتیجه تقلیل هزینه های اجتماعی را مهمترین وظیفه خود محسوب می کند.
به طور کلی پست قادر است با توجه به شبکه وسیع و قدرتمند ارتباطی که در اختیار دارد، نقش بسیار مؤثری را در راستای ارتقاء فرهنگ عمومی و تخصصی جامعه ایفاء نماید. پست می تواند در قالب تبلیغ فعالیت های فرهنگی و یا تسهیل شرکت شهروندان در فعالیت های فرهنگی، به صورت غیر مستقیم باعث افزایش سطح عمومی فرهنگ جامعه گردد. در حقیقت می توان ادعا نمود که پست در زمینه مسائل فرهنگی که گاهی از آن تحت عنوان «پست فرهنگی» نیز یاد می شود، ابزار بالقوه بسیار مهم و استراتژیکی در اختیار دارد. رئوس فعالیت های بالقوه ای که پست می تواند در راستای ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه انجام دهد عبارتند از :
تهیه کارت عضویت در کتابخامه ها برای متقاضیان
تهیه بلیط سینماها و تئاترها و مراکز فرهنگی- هنری برای علاقمندان
تهیه بلیط مسابقات ورزشی
دریافت سفارش، خرید و تحویل کتاب از نمایشگاه ها و فروشگاه ها
ثبت نام تورهای زیارتی سیاحتی و تهیه و تحویل بلیط جهت متقاضیان
توزیع روزنامه ها و نشریات در همان روز انتشار
آبونمان و اشتراک نشریات و مجلات فرهنگی هفتگی و ماهانه
توزیع فرم های مسابقات علمی و فرهنگی
همکاری نزدیک با فرهنگسراها و مراکز فرهنگی در سطح محله ها و اطلاع رسانی برنامه های آن ها.
البته باید توجه داشت که پست نیز در بسیاری از بازارهای بالقوه بالا وارد شده است و فعالیت های وسیعی را در این زمینه انجام داده است. به عنوان نمونه می توان به فعالیت های زیر که طی سال های گذشته توسط پست در راستای ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه صورت گرفته است، اشاره نمود :
پست اشتراک
انتشار تمبر برای توسعه نشر فرهنگ کتابخوانی
سرویس اشتراک کتاب با همکاری کانون پرورش فکری کودکان
پست ایثارگران با همکاری کتابخانه مرکزی پارک شهر
طرح کتابخانه پستی(خدمات خاص)
حضور فعال در نمایشگاه های کتاب
کتابخانه پستی، پیک فرهنگ
تلاش برای پخش کتاب و اطلاعات مربوط به انتشار کتاب ها در باجه های پستی
تلاش برای دایر کردن پست خرید کتاب (پژوهشکده پست، ۱۳۸۵)
۸-۴-۲بررسی نقش پست در ارتقاء فرهنگ تخصصی جامعه
پست همانطور که می تواند در ارتقاء سطح فرهنگ عمومی جامعه نقش مهم و بسزایی ایفا نماید، توانایی مشارکت در ارتقاء فرهنگ تخصصی جامعه را نیز دارد. به عنوان نمونه می توان به تسهیل انجام فعالیت های تشکل های علمی، فرهنگی و دانشگاهی به کمک خدمات پستی اشاره نمود. بدین ترتیب که پست می تواند با تبادل سریع و مناسب اطلاعات و حتی در مواردی کالاهای مورد نیاز انجمن ها و گروه های تخصصی به فعالیت این مجموعه ها کمک نماید.
یکی از مهمترین نمادهای نقش نظام پستی در ارتقاء فرهنگ تخصصی جامعه، پست کتب، نشریات و روزنامه ها می باشد. در سال ۱۳۷۶ روابط عمومی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران همزمان با چهارمین جشنواره مطبوعات کشور با همکاری معاونت مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقدام به ساماندهی و راه اندازی سرویس نوینی با عنوان «پست نشر» نمود. بدین ترتیب شبکه پستی کشور با افزودن هزاران دفتر پستی شهری و روستایی به مراکز فعلی عرضه مطبوعات و با استفاده از امکانات پیشرفته مکانیزه و ناوگان اختصاصی ترابری زمینی و هوایی، توزیع آسانتر، سریعتر و ارزانتر حاصل تلاش اهل قلم را ممکن ساخت. همچنین هدف دیگر ساماندهی سرویس نوین پست نشر این است که دسترسی آسان، سریع و همزمان به کلیه جراید و نشریات، از تمامی نقاط کشور را امکان پذیر و محقق سازد. سایر مزایای ارائه سرویس «پست نشر» عبارتند از :
تحویل گرفتن نشریات از محل چاپخانه
توزیع سریعتر و نشریات به لحاظ دریافت از محل چاپخانه با امکانات شبکه پستی
ارزانتر بودن هزینه توزیع نسبت به نرخ بازار
افزایش مراکز عرضه
ایجاد هماهنگی بین عرضه و تقاضا به کمک تحلیل های آماری
تحویل وجوه فروش و نسخ برگشتی در محل موسسه ناشر
۹-۴-۲بررسی نقش پست در تسهیل ارتباطات فرهنگی
تمدن ها از دیرباز، با یکدیگر ارتباط و مراوده داشته اند و گفتگو رکن اساسی ارتباط بین آن ها بوده است. در واقع تمدن امروزی بشری، با همه تنوع و گوناگونی اش، دستاورد بسط و نفوذ این گفتگوها در طول تاریخ حیات جوامع انسانی است.
پست مناسب ترین بستر و پل ارتباطی برای گفتگو و تعامل بوده و هست. در واقع، مکاتبات و نامه های سران، دانشمندان، اندیشمندان و مردم تمدن های مختلف است که دامنه فهم و تجربه مشترک بشری را همواره وسیع تر ساخته است. اینک در آغاز هزاره سوم میلادی، پست، شبکه جهانی گسترده و در هم تنیده ای است که اگرچه به تجارت خدمات می پردازد، اما از خاستگاه و اندیشه انسانی و فرهنگی خود، که همانا گسترش ارتباطات مکتوب بین مردم، تمدن ها و فرهنگ های گوناگون است، غافل نمانده و به همین سبب، سهم مهمی در زمینه سازی و پیشبرد گفتگو و درک متقابل تمدن ها و در نتیجه پیشرفت برابر و متعادل جهان، سلامت عمومی بشر، حفظ محیط زیست و بهره وری در زندگی جمعی دارد.
تعیین سال ۲۰۰۱ به نام سال گفتگوی تمدن ها، مناسبت نیکویی بود که شبکه جهانی پستی بتواند به پشتوانه ظرفیت و توان شبکه گسترده و به هم پیوسته خود، ارتباط و پیوند ملل و تمدن های مختلف با یکدیگر را ممکن سازد. بی شک، تصویب پیشنهادات پست ایران در بیست و دومین کنگره اتحادیه جهانی پست مبنی بر انتشار تمبر یادبود مشترک توسط همه کشورها با موضوع گفتگوی تمدن ها در روز جهانی پست سال ۲۰۰۱ و انتخاب همین موضوع برای مسابقه انشانویسی نوجوانان در سال بعد، گام ارزشمندی برای نیل به این آرزوی دیرین بشری است.
اما همانطور که در مبحث بررسی نقش نظام پستی در تقریب فرهنگ ملل نیز اشاره شد، پست قادر خواهد بود تا به کمک شبکه قدرتمند ارتباطی خود، در سطح بین المللی، نقش مؤثری در تبادلات فرهنگی کشورها با یکدیگر ایفاء نماید. همانطور که گفته شد یکی از مهمترین مأموریت ها و شاید فلسفه وجودی پست تسهیل ارتباطات است که ارتباطات فرهنگی نیز از این موضوع مستثنی نیست. پست این توانایی را دارد تا از طریق همکاری با سازمان های مختلف بین المللی مانند سازمان ملل متحد و سازمان گفتگوی تمدن ها و سازمان ها داخلی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره در سطح ملی و بین المللی ارتباطات فرهنگی را تسهیل نماید.
تمبر پستی بارزترین شاخصه پست در عرصه فعالیت های فرهنگی و تقریب فرهنگ ملل است. تمبرهای پستی علاوه بر پرداخت کرایه های پستی نقش مهمی را در انتقال فرهنگ، برقراری ارتباط بین ملت های مختلف، تبادل اطلاعات و هموار ساختن راه برای دستیابی و توسعه صلح جهانی برعهده دارند.
بیان سیر تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هر کشور ازجمله رسالت های مهم تمبر شناخته می شود. تمبرها بعنوان یگانه محصول فرهنگی ادارات پست کشورهای مختلف با ایجاد سرگرمی سالم و مناسب، ضمن پرکردن اوقات فراغت افراد می توانند پس اندازی ارزشمند برای آتیه آن ها محسوب شوند.
هماهنگی و ارتباط تمبرها با هم و نقش آن ها در آموزش، امکان بررسی و مطالعه اوضاع تاریخی، اجتماعی،‌ تولید علم و … را در هر یک از مناطق جهان فراهم می آورد و همانند کتاب آموزشی می تواند در پاسخگویی به پرسش های احتمالی مفید واقع شوند. امروزه با گذشت بیش از ۱۷۰ سال از پیدایش اولین تمبر جهان (پنی سیاه) نکات بسیار ظریف و ارزشمند هنری در تمبرها یافت می شود و این عوامل باعث ارزشمند شدن مجموعه تمبرها و در درازمدت بالارفتن ارزش اقتصادی آنها می گرد. بهره گیری از تصاویر اماکن، مناسبت ها، تندیس ها، شخصیت ها و نهادهای ملی کشور برای ترویج فرهنگ از طریق پست، نشانه قابلیت و توانمندی پست در این حوزه است.

حتما بخوانید :   فایل دانشگاهی - رابطه گرایش به استفاده از خدمات ارتباطی نوین پست و ویژگیهای کیفیت زندگی شهری (مطالعه ...

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  fotka.ir  مراجعه نمایید.

Recommended Articles