تلفن همراه، شبکه های اجتماعی، آگهی های تبلیغاتی

وسيله ارسال پيام كوتاه و يا ديدن سايت شركت واكنش نشان دهد. لذا تبليغات موبايلي بسيار تعاملي۳۶ تر و شخصي۳۷ تر از ساير تبليغات سنتي است (Chowdhury,2006, P: 34).
برخي از تعاريف تبليغات موبايلي عبارت است از:
• تبليغات موبايلي هر شكل از بازاريابي،تبليغات يا ترفيع و فروش ،كه مشتريان را مورد هدف دارد واز طريق كانال موبايل اجرا گردد (Tsang, 2004, P: 67)
• ارتباطات بي سيمي كه از طريق گوشي همراه به مشتريان مي رسند (Scharl et al..,2005,P: 162).
• عمل تشويق مردم به خريد محصولات وخدماتاز طريق استفاده از كانال موبايل به عنوان يك رسانه ۳۸براي حمل تبليغ (Merisavo et al..,2007, P: 42).
• پيام هاي كوتاهي كه پيام هاي كسب وكار به مشتري را به دستگاه بي سيم منتقل مي كند (Okazaki, 2005, P: 163).
• تبليغات موبايلي عبارت است از پرداخت۳۹،غير شخصي بودن۴۰،حامي مشخص داشتن۴۱،رسانه هاي انبوه۴۲ را مورد استفاده قراردادن وبه دنبال تشويق وتحت تاثير قرار دادن (Yuan Yuan et al.., 2005, p: 2089)
• يك شكل پرداختي و با واسطه از جانب منبعي مشخص ، كه براي تشويق گيرنده به انجام عملي(درزمان كنوني و يا در آينده طراحي گرديده است. در اينجا ارتباط با واسطه يعني آن هايي كه به يك مخاطب از طريق چاپ،الكترونيك يا هر شيوه ديگري به جزارتباطات مستقيم فرد به فرد منتقل مي گردد (Richards and Curran, 2002, P: 66).
• يونس۴۳وديگران در در سال ۲۰۰۳ تبليغات موبایلي رابه عنوان فعاليت هاي تبلیغاتي وبازاريابي كه ازطريق شبكه هاي بيسیم وبابه كارگيري راهكارهاي تبليغات موبايلي،منتج به رسيدن تبليغات به موبايل می شوندوهدف ازاين مساعي،ترویج كالاهاوخدمات وايجادآگاهي نسبت به نام تجاري است،تعريف نمودند (Yunos et al,2003,P: 32).
• لاپانيمي۴۴ درسال۲۰۰۵ تبليغات موبايلي را به عنوان هر گونه پيامي كه براي آن پرداختي صورت گرفته و با هدف تاثير گذاري روي نگرش، قصد خريد و رفتار مخاطبين از طريق تلفن همراه ارسال مي شود تعريف نموده است (Leppaniemi and Karjaluoto , 2005, P: 198)
• شارل و همکاران در سال ۲۰۰۵ تبليغات موبایلي را بكارگيري رسانه بي سيم بر اي ارائه اطلاعات حساس به زمان و مكان و شخصي سازي شده به مصرف كنندگان بر اي تبليغ كالا و خدمات و ايده ها براي سود رساني به ذينفعان ، تعريف مي كنند (Scharl et al..,2005, P: 164).

۲-۳-۴-۱) فعالیت های تبلیغات موبايلي
فعالیت های تبلیغات موبايلي را می توان در اسلوب ها ی زیر طبقه بندی كرد. به عبارت بهتر هرتبلیغ موبايلي رامی توان حداقل در یکی ازاسلوب های زیر قرار داد.
۱٫ اطلاعات۴۵:
به عنوان مثال اطلاعات در مورد ويژگي هايي كه ارزش افزوده توليد مي كند، اطلاعاتي در مورد محصول، اطلاعات در مورد نزديك ترين نقطه فروش يك محصول با استفاده از GPS 46، خبرنامه موبايلي، همچنين اخبار، آب و هوا، ترافيك، نرخ هاي بازار. از ديدگاه مشتري اطلاعات بايد مرتبط باشد. مرتبط بودن اطلاعات هنگامي افزايش مي يابد كه مشتري، اطلاعات بر اساس زمان، مكان و اولويت هاي خودش دريافت كند. اسلوب اطلاعات معمولا با شيوه هاي ديگر(عمدتا كوپن) اجرا می شود.
۲٫ سرگرمي ۴۷:
اگر سرگرمي ها به اندازه كافي جالب و احساسي باشند، پيام هاي تبليغاتي با ميل بيشتري پذيرفته مي شود. به عنوان مثال، مي توان درفعاليت هاي بازاريابي موبايلي ويدئو، موزيك، بازي يا زنگ و يا لوگو۴۸و پيام هاي منشي تلفن به كار برد .مشترياني كه از عناصر سرگرمي استفاده مي كنند، مثلا بازي، از آن ها چندين بار استفاده مي كنند. در نتيجه بيش از يك بار پيام تبليغاتي را مي بينند و همچنين يك تصوير مثبت تري در ذهن آن ها ايجاد مي شود.

۳٫ مسابقه و قرعه كشي ۴۹:
مسابقه يكي از محبوب ترين شكل هاي تبليغات موبايلي است. مشتريان از طريق يك رسانه ديگر به قرعه كشي و مسابقه دعوت مي شوند، سپس به پرسش ها پاسخ مي دهند يا به برخي چيز ها راي مي دهند و سرانجام شانس برنده شدن پيدا مي كنند. جوايز يا ديجيتال هستند يا غير ديجيتال مانند لوازم موبايل. مهمترين مزيت اين شيوه اين است كه مشتري يك دليل قابل لمس براي ارتباط برقرار كردن دارد. مسابقات مزاياي زيادي دارند مانند دسترسي به حجم بالاي مخاطب وكارائي هزينه،چراكه مسابقه در تبليغات موبايلي هزينه چاپ ، توزيع و جمع آوري را كاهش مي دهد. همچنين انعطاف بيشتر، زمان كمتر و مهمتر از همه ايجاد پايگاه اطلاعاتي از مصرف كنندگان از مزاياي مسابقه يا قرعه كشي مي باشد.

۴٫ كوپن ۵۰:
بليط، پيام يا سندی كه بتواند براي تخفیف استفاده شود.طبق تعریف انجمن بازاریابی موبایلی، کوپن موبایلی یک بلیط الکترونیکی است که توسط موبایل حمل می شود که می تواتد هنگام خرید کالا برای تخفیف معاوضه گردد. از آنجائي كه اين كوپن ها در حافظه موبايل ذخيره شده اند برخلاف كوپن هاي كاغذي، نه گم مي شوند و نه ممكن است فراموش شوند و هميشه همراه مشتري هستند. زيرا موبايل همواره همراه مشتري است. به وسيله مشوق هاي پولي ، بازاريابان به جاي اين كه صرفا پيام را با ترفيع بفرستند، براي پيام يك ارزش خلق مي كنند. براي مثال كمپاني هاي موبايل به مشترياني كه يك زمان مشخص را براي گوش دادن به تبليغات صرف مي كنند جايزه مي دهد. هدف برنامه هاي كوپن شامل : افزايش تكرار خريد، افزايش آگاهي نسبت به كالا ، تشويق مشتريان به امتحان كالا ، فروش كالاهاي مانده در انبار ، هدف قرار دادن بازاري خاص و حتي ايجاد و افزايش وفاداري مشتريان مي باشد و معمولا كوپن ها از طريق پيام كوتاه، پيام چند رسانه اي۵۱ و بلوتوس۵۲ پيام كوتاه توزيع مي گردد. مزاياي كوپن افزايش تر
ا
فيك فروشگاه ، افزودن به ارزش خريد، تخفيف مستقيم به مشتري ذكر گرديده است (Kourty, 2010, P:111).

۲-۳-۵) كانال هاي تبلیغات موبایلي
کانال ها ی تبلیغی تلفن همراه راه حل هایی را برای تبلیغات به ما می دهد که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این کانال ها را می توان به دو گروه تقسیم نمود:
کانال های تبلیغاتی آفلاین۵۳ و کانال های تبلیغات آنلاین۵۴
۱٫ کانال های تبلیغاتی آفلاین:
همه کانال های که می تواند باکاربران نهایی در خارج ازمرورگر وب ارتباط برقرار کند.
• کد پاسخ سریع در تعامل با یک آگهی۵۵- این مثال خوبی از آمیختن تبلیغات سنتی وتبلیغات تلفن همراه است. کد پاسخ سریع یک بارکد۲D حاوی اطلاعات در هر دو حالت عمودی وافقی است . با استفاده از این کانال کاربر نهایی که یک پوستر و یا آگهی در نشریه می بیند ،لازم نیست آدرس آن را به خاطر بسپرد، به جای آن می تواند تلفن خودرا بردارد و یک عکس از این کد که در پوستر یا آگهی مجله پیوست شده است بگیرد. با این کار می تواند آدرس فروشگاه را ذخیره کند و با گرفتن یک عکس از کد ، کاربر می تواند به سایت کمپین برای دانلود بازی و یا برای اطلاعات بیشتر مراجعه کند.کمپین۵۶ برای عرضه ولوو C70 یک مثال خوب بازاریابی از طريق بسته های نرم افزاری است. آن از طریق آگهی های تبلیغاتی در مجلات به بازار عرضه شد جایی که آن ها مصرف کنندگان را برای دانلود کد ۲D توسط ارسال اس ام اس تشویق می کردند. پس از نصب برنامه، مصرف کنندگان می توانند کد آن را از آگهی های مجله با دوربین خود برای دریافت محتوا بردارند (Luarn and Lin , 2005 , P: 885).
• پیا م های فشاری – از اين طريق می توان تبلیغات را بر روی تلفن کاربران به صورت متن، تصویر، صدا و ویدیو ارسال نمود. این کانال می تواند آدرس و یا شماره تلفن کاربر را ذخیره کند و با کلیک روی شماره تماس و یا با کلیک روی آدرس برایشان پیام تبلیغاتی را ارسال کند. با این پیام، تبلیغ کنندگان بهترین فرصت برای شروع گفت و گو با مشتریان از طریق اولین سئوال و درخواست یک جواب را دارند (Amin, 2008, P: 495).
• پیام های کششی- هر مفهومی که برای کاربر نهایی فرستاده می شود و جواب را پس از مدت زمان کوتاهی درخواست مي كند. در این مورد تبلیغ کنندگان یک وسیله بی سیم رابرای پاسخ دهی به پیام تبلیغی ارائه می دهند. بنابراین این یک نوع از تبلیغات این است که کاربر نهایی برای دریافت تبلیغ درخواست می کند به جای آنکه شرکت ، تبلیغات را به سمت مشتری بفرستد (Luarn and Lin , 2005 , P: 882).
• داخل پيام كوتاه۵۷ – این کانال از فضای آزاد داخل پیام ها با قرار دادن تبلیغات در آن ها استفاده می کند. در یک اس ام اس، ۱۶۰ کاراکتر وجود دارد اما به طور متوسط ۸۰ کاراکتر در هر اس ام اس فرستاده شده وجود دارد. بنابراین۸۰ کاراکتر فضای خالی وجود دارد که اپراتور می تواند آن را با تبلیغات پر کند. با این روش، اپراتور پیام کوتاه می تواند آگهی متنی کوچک را با یک کلیک به آدرس مشتریان بفرستد و هم چنین می تواند با استفاده از روش های تبلیغاتی ، بسته تبلیغاتی را داخل پیام قرار دهد . مجموعه شرکت های وداکام۵۸ در آفریقای جنوبی یک سرویس به نام “لطفا بامن تماس بگیر” را به وجود آورده اند که اجازه می دهد مشتریان سیم کارت اعتباری، پیام رایگان ارسال کنند (Amin, 2008, P: 494)
• در بين تماس۵۹- قبل ازتماس تلفنی یک صدای آگهی ۱۵ ثانیه ای که کاربر نمی تواند به آن قبل و یا درحین تماس تلفنی گوش دهند. در این نوع آگهی، صدای تبلیغی می تواند از کاربر نهایی بپرسد که آیا او اطلاعات بیشتری در رابطه با تبلیغ از طریق پيام كوتاه می خواهد یا خیر؟
• بلوتوس- در این روش از بلوتوس برای انتقال پیام های تبلیغی استفاده می شود (Luarn and Lin , 2005 , P: 884).
• بازي موبايل۶۰- برخي شركت ها، بازي هايي كه براي اجرا روي موبايل تهيه شده را در تبليغات شان ارائه مي كنند تا برندشان در ذهن مخاطب حك شود. مانند شركت BMW كه يك بازي موبایلی مسابقه ماشين را ارائه كرده است.
• تلويزيون همراه۶۱- در این روش می توان پیام های تبلیغ شده در تلویزیون را از طریق گوشی تلفن همراه مشاهده نمود (Amin, 2008, P: 495).

۲٫ تبلیغات موبایلی آنلاین۶۲
در زير به تشريح انواع تبليغات موبايلي برخط پرداخته مي شود.
• بر روی پورتال۶۳ – به منظورتشویق مشترکان تلفن همراه برای استفاده از خدمات، داده ها و مطالب روی وب، بسیاری ازاپراتورهای تلفن همراه ازپورتال تلفن همراه استفاده می کنند. در این پورتال، مشترکین می توانند خدمات مختلفی را دريافت کنند و در برخی موارد، حتی سرویس های پیشرفته تر مانند تلویزیون موبایل را استفاده کنند. این پورتال ها ابزار فوق العاده برای تبلیغات موبایلی است. بسیاری از اين پورتال ها رایگان هستند و مصرف کنندگان هدف اين آگهی ها، می توانند بر روی بنر مورد علاقه شان کلیک کنند و مطالب داخل کمپین را بخوانند. یکی از موانع اصلی در این نوع تبلیغات موبایلی این است که مصرف کنندگان نمی خواهند به استفاده از تبلیغات متهم شوند (Luarn and Lin , 2005 , P: 881).
• خارج ازپورتال۶۴ – سایت های خارج از پورتال مانند سایت های خبری و یا شبکه های اجتماعی مختلف هستند. تحقيقي در سال ۲۰۰۸ نشان داد که ۴۴ درصد از افراد جوان برای دسترسی به شبکه های اجتماعی از تلفن همراه استفاده می کنند.
• جستجو از طریق موبایل۶۵-به زبان ساده انجام جستجو در اينترنت از طريق دستگاه موبايل می باشد. همانند اينترنت، شركت ها به دو طريق مي توانند از اين امكانات استفاده كنند:جستجوي الگوريتمي۶۶ و جستجوي پرداختي۶۷ (Amin, 20
08, P: 496).

۲-۳-۶) ویژگی های تبلیغات موبایلی
• سودمندی ادراک شده
دیویس درسال ۱۹۸۹ سودمندی ادراک شده رابه عنوان میزانی که فرد اعتقاد دارد استفاده از یک نظام خاص، عملکرد شغلی اش را ارتقا خواهد داد،تعریف نموده است وآن زماني مورد توجه قرار مي گيرد كه فرد تمايل به استفاده يا عدم استفاده از فن آوري را دارد (Davis, 1989, P: 321). در تعريفي ديگر، ادراكات فرد در مورد مفيد بودن يك فن آوری اطلاعاتي به ميزاني است كه فرد تصور مي كند كه استفاده از يك فن آوری خاص موجب بهبود عملكرد شغلي وي درسازمان مي شود و يا به ا نجام بهتر كار مورد نظر كمك مي كند؛ اين كمك مي تواند ازطريق كاهش زمان انجام وظيفه يا ارايه اطلاعات به هنگام باشد (Doll et

Leave a Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *