فصل دوم :
ادبیات تحقیق
بخش دوم
بخش دوم : مبانی تجربی
۲ – ۲ – ۱ . مقدمه
بی تردید جامعه به طور کلی از سازمانها انتظار دارد که با مسئولیت اجتماعی واقعی عمل کنند. در واقع تقاضاهای جامعه و فضای اقتصادی به گونهای است که از سازمانها انتظار میرود مسئولیت اجتماعی را به معنای گستردهای در ارزشها و فعالیتهای روزانهشان منظور دارند. اگر بدانیم که مدیریت در برابر چه کسانی مسئولیت دارد، مسائل اصلی در مسئولیت اجتماعی بهتر درک میشود. «دانشمندان کلاسیک» معتقدند که مدیریت در برابر مالکان و سهامداران مسئولیت دارد. «نواندیشان» میگویند مدیران در برابر گروهی که از تصمیمات و اقدامات سازمان تأثیر میپذیرند، مسئولیت دارند ؛ یعنی ذینفعان. به منظور تشخیص نوع مسئولیت اجتماعی در برابر ذینفعان ، باید ذینفعان یک سازمان شناخته شوند. مدیران سازمانهای موفق، نوعاً انواع مختلف ذینفعان را دارند: سهامداران یا مالکان سازمان، عرضهکنندگان، وامدهندگان، سازمانهای دولتی، کارکنان، مصرفکنندگان و جوامع محلی و همچنین کل جامعه. در ارتباط با عناوین و مفاهیم ذکر شده تحقیقاتی صورت گرفته است که در زیر به برخی از مهم ترین آنها اشاره شده است .
۲ – ۲ – ۲ . پیشینه تحقیق