چطور با هزینه‌ای اندک، برندسازی کنیم؟

برند سازی یکی از مهم ترین هدف هاییه که هر کار و کاسبی ای باید واسه اون تلاش کنه. راهکارهای خلاقانه هست که شما با به کار گیری اونا می تونین با صرف هزینه ای تقریباً کم، برند خود رو گسترش و تبلیغ کنین. در این مقاله به این موارد می پردازیم.

برندسازی یا همون برندینگ (Branding) موضوع داغ این روز هاست. امروزه در خیلی از محافل و جلسات کاری، شنیدن این سؤالات رایجه:

  • برند شما چیه؟
  • برندینگ به چیکار میاد؟
  • از چه روشی میشه برند سازی کرد؟
  • برند شخصی چیه؟
و ….

بعضی سؤالات هم به این سمت میره که:

  • واسه برندینگ باید حسابی دست به جیب شد؟
  • برندینگ بودجه زیادی می خواد؟
  • کارشناسان برندینگ چه مشخصاتی دارن؟ کجا میشه اونا رو یافت؟
  • از همه مهم تر این که حقوق این افراد چقدره و این دستمزد بر چه اساسی محاسبه می شه؟
و ….

۱٫ در شبکه های اجتماعی حضور دائمی داشته باشین

شاید واسه بعضیا تعجب آور باشه که بدونن همین راه حل ساده، یکی از راه های مؤثر برندینگه؛ اونم با هزینه ای ناچیز و یا شاید تقریباً بدون هزینه. این که شما در شبکه های اجتماعی حضور دائمی دارین، صفحه خود رو به روز می کنین و به کامنتای مخاطبان جواب می دین، همه از زنده بودن کسب وکار و برند شما حکایت داره.

راه حل

از اون طرف، بدترین چیز واسه برند سازی در شبکه های اجتماعی اینه کهآپدیت واسه پستا انجام نشه ! نکته مهمی که این وسط هست اون هستش که شما باید بدونین مخاطباتون و مشتریان بالقوه و الان کسب وکارتون، به هنگام وبگردی، بخش کلی زمان خود رو در کجا می گذرونن.

رفتن به سراغ افراد، در همون زمان و مکانی که هستن، فوق العاده مهم و ارزشمنده. به داده هایی که از افراد دارین دقت کنین. ممکنه بیشتر مخاطبان شما بیشتر وقتشون رو تو یه شبکه اجتماعی خاص بگذرونن (مثل فیس بوک، لینکدین، توییتر یا هرکجای دیگه).

اگه اینجور باشه بخت با شما یاره چون در این صورت می تونین در زمان و انرژی خود صرفه جویی کرده و بر یه بخش تمرکز کنین.  البته حتی اگه اینجور باشه – یعنی حتی اگه بخت با شما یار باشه! – بازم نباید از دیگر شبکه ها و پلتفرما غافل شید.

به هرحال روشنه که حضور مؤثر در شبکه های اجتماعی، به صرف زمان نیاز داره و اینجا یکم موضوع «مدیریتی» می شه. واسه این کار می تونین از وسیله رایگان سایت HubSpot به نام Social Media Content Calendar استفاده کنین.

۲٫ وبلاگ نویسی کنین

ما قبلاً در مورد اهمیت و ضرورت وبلاگ نویسی واسه کار و کاسبیای آنلاین مطالبی ارائه کردیم. بعضی صاحب نظران فکر می کنن وبلاگ نویسی، اساسی ترین قدم در بازاریابی جاذبه ای (Inbound Marketing) هستش ، چون به شما کمک می کنه از راه ایجاد محتواهای آموزنده ای که با جستجوهای افراد منطبقه، به مشتریان دارای شرایط دست پیدا کنین: کسائی که هویت شما رو دوست می دارن، گروهی می گن که پس از خونواده و دوستان، وبلاگ مهم ترین منبع قابل اعتماد کسب اطلاعاته.

 این در حالیه که وبلاگ نویسی حالا خوبیش اینه کار ارزون قیمتیه و به تخصص فوق العاده پیچیده ای نیاز نداره. با این حال باید وبلاگ نویسی رو به طور دائمی، با زمان بندی مشخص و به طور حرفه ای دنبال کنین؛ مثل روش هدف دار حضور در شبکه های اجتماعی که در بالا توضیح اون گفته شد.

۳٫ به سراغ برندسازی مشارکتی برید

ً برندسازی فرایندی زمان بره و به این راحتیا به دست نمیاد. به نظر شما این گوگلی که ما امروز می شناسیم، پس از چند سال تلاش و زمین خوردن تونسته به جایگاه فعلی خود دست پیدا کنه؟ اپل، آمازون و مایکروسافت چیجوری؟  مشارکت با برنده های قوی، یه راه میانبر واسه اینه که شما برندتون رو گسترش بدین و به بقیه بشناسانید؛ و این می شه برندسازی مشارکتی یا Co-branding. البته کار با هر برند قدیمی غلطه و میزبان، باید برندی باشه که با کار و تولیدات شما و سازمان تون همخوانی داشته باشه.

چند پیشنهاد در مورد برندسازی مشارکتی:

۱٫ مخاطبان شریک بالقوه خود رو زیر نظر بگیرین:   هواداران برند، به اون اعتماد کافی دارن؟ رسیدن به برندینگ بدون همکاری با این شریک و اون هواداران، واسه شما سخته؟

۲٫ چیزی وسط بذارین: ببینین این برند بزرگ و شایدً قدیمی چی نداره و درواقع جای چی خالیه؛ همون رو ارائه کنین. این یه بازی برد – برده که هم واسه شما و هم واسه برند میزبان و هم واسه هواداران می تونه سود آفرین باشه.

۴٫ سرویس مشتری رو اولویت خود بدونین

زاپوس (Zappos) یه شرکت آنلاین بسیار موفق در بخش فروش کفش و لباسه. این شرکت تموم فکر و ذهن خود رو بر بهتر شدن تجربه مشتری گذاشته و با همین روش تونسته بقیه مسائل و رقابتا رو حل کنه و هزینه بسیاری رو در بخش تبلیغات و بازاریابی صرفه جویی کنه.  اهمیت و به درد بخور بودن «تبلیغات دهن به دهن» چیزی نیس که من و شما بتونیم اونو رد کنیم.  شما باید ارائه یه تجربه عالی به مشتری رو اولویت کار خود بذارین چون که یه مشتری راضی بسیار با ارزشه و می تونه مشتریان زیادی واسه شما به همراه داشته باشه.

جمع بندی

ساخت یه برند ممکنه به صورت یه تعهد خیلی بزرگ باشه، مخصوصا وقتی که منابع محدودی در اختیارداریم، ولی همونجوریکه تاریخ شهادت میده، راه های کم هزینه زیادی واسه رسیدن به این هدف بزرگ هست که من به بعضی از اونا اشاره کردم. برندسازی با یه سری روش هدف دار و منطق سر و کار داره به همین خاطره که موضوعی خشک و پیچیده هستش اما به هرحال از یاد نبرین که ما باید زندگی کنیم، یه زندگی خوشحال و متعادل.

از برندسازی لذت ببرین!
در ادامه خوندن مقاله ۶ قدم عملی واسه بهبود دائمی برند شما پیشنهاد می کنم.

مشاهده نسخه pdf مقاله: چیجوری با هزینه ای کم، برندسازی کنیم؟