دانلود پایان نامه

چالش بکشاند. واکنش منفعلانه بسیاری از کشورها، (از جمله دولت جمهوری اسلامی ایران) در قبال رویداد اخیرالذکر و بطور کلی بحران اکراین هر چند ظاهراً در جهت منافع ملی آنها می باشد.ولی منافع جامعه بین المللی را با خطرجدی مواجه ساخته و اگر دولت های جهان جلوی این گونه اقدامات یک جانبه دولت های بزرگ را نگیرند شاید قربانی بعدی خودشان باشند.

فصل ششم :
دکترین تحریم اقتصادی ، اتحادیه اروپا
مقدمه
امروزه تحریم به عنوان یکی از مهمترین ابزار اعمال فشار برای دولت های متخاصم وتامین کننده منافع سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا می باشد و در حقیقت بخشی از یک رویکرد سیاست یکپارچه و جامع اتحادیه اروپا است که در چارچوب استراتژی کلی سیاست خارجی آن اتحادیه اعمال می شود، که شامل گفتگوهای سیاسی، تلاش های مکمل و دیگر ابزار می شود . به طور کلی، اتحادیه اروپا معتقد است هدف از تحریم پیشگیری از اقدامات مجرمانه در عرصه بین المللی است و امیدوار است از طریق این ابزاردر کشور های هدف به امیال سیاسی خود دست یابد.به باور سیاست مداران و به اعتقاد دکترین تحریم اتحادیه اروپا تحریم های صورت گرفته از سوی آن کشوره ا مطابق و متاثر از قوانین بین المللی است که محدویت های حقوق بشری و آزادی های اساسی در آن لحاظ و رعایت می شود و در صورت عدم رعایت اصول حقوق بشر و نقض آن، دادگستری اتحادیه اروپا مکلف به رسیدگی براساس اصول متعارف حقوق بین الملل می باشد.
تحریم‌های اتحادیه اروپا برعلیه روسیه ، تحریم هایی خارج از چارچوب سازمان ملل متحد بوده و اصطلاحا فراقطعنامه‌ای هستند. شورای امنیت تا سال ۲۰۱۵ قطعنامه تحریمی علیه روسیه نداشته است اما پس از پس از الحاق کریمه به خاک روسیه در سال 2014به پیشنهاد کشور های غربی پیش نویس تحریم بر علیه آن کشور تنظیم و به شورای امنیت ارائه شد که در همان ابتدای کار با وتوی آن کشور مواجه شد.روسیه با وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در محکومیت همه پرسی الحاق کریمه به روسیه در روز یکشنبه 16 مارس 2014 از تصویب آن جلوگیری کرد.از مجموع 15 کشور عضو شورای امنیت 13 کشور به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای مثبت و چین هم به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا که با کمک انگلیس و فرانسه تهیه شده بود رای ممتنع داد.
روسیه نیز مانند سایر اعضای دایم دائم شورای امنیت می تواند با هر نوع موضع گیری در این نهاد بین المللی بر علیه خود مخالفت کند و مانع تصویب آن بشود. از سال 1946 تا کنون 274 بار قطعنامه های شورای امنیت وتو شده است که سهم روسیه 130 بار،سهم آمریکا 80،انگلیس 32،فرانسه 18 و چین 10 وتو است. لذا غرب هرگز از طریق مجاری قانونی بین المللی و شورای امنیت نمی تواند اقدام حقوقی بر علیه آن کشور انجام دهد و مجبور است از تحریم های فرا قطعنامه ای استفاده نماید.از این رو، هیچ‌یک از تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا علیه روسیه وضع کرده است، مستند به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد نیست. البته اتحادیه اروپا به کرات از تحریم های فرا قطعنامه ای علیه کشورها ی مختلف استفاده کرده است که بعضا” هم راستا با قطعنامه های شورای امنیت بوده است. مانند” تحریم ایران ،یوگسلاوی ، لیبی ، زیمباوه وعراق “.
پرسش مهمی که در رابطه با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه مطرح می شود این است که آیا این تحریم ها توانسته ویا می تواند جلوی اقدامات قدرت طلبانه روسیه را در اکراین بگیرد؟
آیا تحریم های فراقطعنامه‌ای اتحادیه اروپا در حقوق بین‌الملل مشروعیت دارند؟
آیا این تحریم ها ی فرا قطعنامه ای صرفا از سوی اتحادیه اروپا اتخاذ می شود یا سازمانهای منطقه ای و فرامنطقعه ای دیگر نیز ازاین اهرم فشار استفاده کرده اند؟
تاثیر تحریم های اتحادیه اروپا روی تغییر رفتار روسیه در کوتاه مدت مشهود است یا بلند مدت؟
تحریم های اتحادیه اروپا بر اقتصاد روسیه چه تاثیری می گذارد؟
آیا اصلا تحریم های اقتصادی در تغییر رفتار رژیم های توتالیتر و دیکتاتوری موثر است؟
برای پاسخ به این پرسش ها ابتدا نگاه اجمالی به ساختار اتحادیه اروپا خواهیم داشت سپس دکترین تحریم،تاریخچه آن، تاثیر تحریم بر اقتصاد روسیه و جایگاه و سابقه تحریم در حقوق بین الملل را بررسی خواهیم کرد.
بخش اول ) آشنایی با اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا تشکل سیاسی و اقتصادی متشکل از 28 کشور در قاره اروپا است که با نام اختصاری( EU) خوانده می‌شود.این اﺗﺤﺎدﯾﻪ ﺧﺎﻧﻮاده ای ﻣﺘﺸﮑﻞ از ﮐﺸﻮرﻫﺎی اروﭘﺎﺋﯽ و ﻧﻤﻮﻧﻪ ای از ﻫﻤﮑﺎری ﻣﯿﺎن اﯾﻦ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد زﻧﺪﮔﯽ ﺷﻬﺮوﻧﺪان و رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ.پس از بروز دو جنگ جهانی در تاریخ معاصر در این قاره و لطمات وآثار مخرب جنگ ها براروپایی ها ، اندیشمندان و مردمان این قاره سبز به این نتیجه رسیدند که با جنگ و خونریزی نمی توانند به دنیای بهتری دست یابند لذا با توجه به وجود ساختارهای اجتماعی واقتصادی مناسب ، نیروی انسانی آموزش دیده به فکر اتحا د و همکاری در مسایل منطقه ای و جهانی افتادند و در این راه با عنایت به تجربه های موفق قبلی که در ایجاد سازمانهای منطقه ای فنی داشتند تصمیم به ایجاد سازمانی گسترده تر گرفتند که بتوانند در سایه همکاری های مشترک در تمامی زمینه ها اعم از سیاسی ، اقتصادی، حقوقی و… به دنیایی بهتر دست یابند.این اتحادیه در اصل گسترش یافته اتحادیه اروپای غربی است که در سال 1957 با همکاری 6 کشور اروپایی تشکیل شد.از آن زمان به بعد اتحادیه به سرعت گسترش یافت. اعضای بیشتری پیدا کرد و حیطه کارش وسیع‌تر شد.
اتحادیه اروپا براساس سازمانهای منطقه ای بنا شده است که در دهه 50 قرن بیستم تحت عنوان جوامع اروپایی ایجاد شدند.اولین جامعه در 18 آوریل سال 1951 تحت عنوان«جامعه اروپایی زغال سنگ » ایجاد گردید سپس «جامعه اروپایی انرژی اتمی» وسرانجام «بازار مشترک اروپایی یا جامعه اقتصادی اروپا»
در سال 1957 شکل گرفتند.این سه جامعه در سال 1992 با انعقاد معاهده ماستریخت(هلند) از اول نوامبر 1993لازم الاجرا شد.این معاهده چندین بار مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت.در اجلاس سران دولتها و حکومت ها در سال 2004 معاهده «قانون اساسی اروپا» تدوین و در 29 اکتبر همان سال به امضای دولتهای عضو رسید و مقرر گردید که این معاهده از طریق همه پرسی به تصویب برسد.از آنجاکه طبق قانون اساسی اروپا این گونه اسناد باید توسط کلیه اعضا پذیرفته شود، کشورهای فرانسه و هلند در همه پرسی خود رای منفی به آن دادند و لذا نتوانست به تصویب برسد.پس از آن اتحادیه مبادرت به انعقاد معاهد لیسبون درسال 2007 نمود. این معاهده که نسبت به قانون اساسی اروپا از انعطاف بشتری برخوردار است ، توسط کلیه اعضای اتحادیه به تصویب رسید و آینده جدیدی را برای اتحادیه ترسیم کرد.
بر اساس قوانین اتحادیه اروپا آزادی سفر مردم، کالاها و خدمات در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تضمین شده است.از سال 2001 پول واحد اروپا با نام یورو که در سال 1999 معرفی شده بود،در 13 کشور به جریان افتاد. همچنین این اتحادیه قوانین سیاست خارجی و قضایی خود را گسترش داد.ایست بازرسی‌های کنترل پاسپورت از میان بسیاری از کشورهای عضو بر اساس معاهده ویزای شنگن برچیده شد.اتحادیه اروپا عضو سازمان جهانی تجارت (WTO) و سازمان ملل متحد است و 21 کشور از اعضای آن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیوسته‌اند.
اعضای کشورهای عضواتحادیه اروپا و سال ورود:
1-اتریش (1995) 2- بلژیک (1958) 3-بلغارستان (2007) 4- کرواسی (2013) 5- قبرس (2004) 6 – جمهوری چک (2004) 7- دانمارک (1973) 8- استونی (2004) 9- فنلاند (1995) 10 – فرانسه (1958) 11 – آلمان (1958) 12 – یونان (1981) 13- مجارستان (2004) 14- ایرلند (1973) 15- ایتالیا (1958) 16 – لتونی (2004) 17 – لیتوانی (2004) 18 – لوکزامبورگ (1958) 19 – مالت (2004) 20 – هلند (1958) 21 – لهستان (2004) 22- پرتغال (1986) 23- رومانی (2007) 24 – اسلواکی (2004) 25 – اسلوونی (2004) 26 – اسپانیا (1986) 27 – سوئد (1995) 28 – پادشاهی متحده- بریتانیا (1973)

کشورهای ترکیه و جمهوری مقدونیه نیز در لیست انتظار پیوستن به این اتحادیه هستند.


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

6-1-1 ) قوانین در اتحادیه اروپا
بر اساس قوانین اتحادیه اروپا اتباع کشورهای عضو این اتحادیه می‌توانند با داشتن گذرنامه یا کارت شناسایی معتبر آزادانه بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسافرت کنند و بدون نیاز به اجازه اقامت در آن کشورها به مدت سه ماه اقامت کنند.شهروندان هر یک از این کشورها می‌توانند در انتخابات پارلمان اروپایی شرکت کنند و نامزد شوند.در صورتی که هر یک از موسسه‌ها یا نهادهای اتحادیه اروپا مرتکب خلاف شوند می‌توان به کارگزار اتحادیه اروپا شکایت کرد. مواردی که می‌توانند مبنای شکایت باشند برای نمونه عبارتند از اعمال تبعیض یا اجتناب از دادن اطلاعات مورد درخواست.همه کسانی که در یک کشور عضو اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند حق دارند شکایت کنند.این حق شرکت‌ها و اتحادیه‌ها یا تجمع‌های دیگر واقع در هر یک از کشورهای عضو را نیز در بر می‌گیرد. شکوائیه باید به صورت کتبی باشد و زبان مورد استفاده می‌تواند زبان هر یک از کشورهای عضو باشد. کارگزار اتحادیه اروپا در شهر استراسبورگ واقع در فرانسه است.کشورهای عضو هر سال به اتحادیه اروپا حق عضویت می‌پردازند. از سوی دیگر همه کشورهای عضو سالانه از بودجه اتحادیه اروپا پول دریافت می‌کنند از جمله به صورت یارانه کشاورزی یا کمک به پیشرفت منطقه‌ای یا کمک هزینه به پیشبرد پژوهش یا آموزش یا فرهنگ.برای از بین بردن تفاوت بین کشورهای پولدار و بی‌پول عضو اتحادیه اروپا کشورهای پولدار معمولا بیش از آنچه که دریافت می‌کنند حق عضویت می‌پردازند و کشورهایی که وضع مالیشان خوب نیست بیش از آنچه که می‌پردازند دریافت می‌کنند.
6-1-2 ) ساختاراتحادیه اروپا
در اتحادیه اروپا پنج رکن اصلی وجود دارد که در آنها کشورهای عضو با هم همکاری می‌کنند و تصمیم‌های مشترک می‌گیرند.ارکان مهم اتحادیه اروپا عبارتند از: شورای اروپایی ،پارلمان اروپا، کمیسیون اروپا، شورای اتحادیه اروپا( شورای وزیران)، دیوان دادگستری اروپا و همچنین بانک مرکزی اروپا بعنوان یک نهاد بسیار مهم وتاثیر گذار در اجرای سیاست های مالی و تجاری اتحادیه اروپا است.
شورای اروپایی – بالاترین مرجع سیاسی اتحادیه اروپا شورای سران اتحادیه است که در برگیرنده روسای حکومت های دولتهای عضو و رئیس کمیسیون اروپایی می باشد. این شورا تعیین کننده رهنمودهای سیاسی است. این نهاد توسط وزاری خارجه کشورهای عضو و اعضای کمیسیون اروپایی مساعدت می شود و حداقل سالی دو بارتشکیل جلسه می دهند و معمولا در کشوری که رئیس دوره ای اتحادیه را برعهده دارد برگزار و یکی از جلسات سالانه در مقر اصلی اتحادیه اروپا – بروکسل – برگزار می گردد
پارلمان اروپایی-که نماینده مردم کشورهای عضو است. پارلمان که در ابتدا قدرت چندانی نداشت در حال حاضر دارای اختیارات فراوانی است .اعضای پارلمان از طریق آرای مستقیم وعمومی مردم کشورهای عضو برای 5 سال انتخاب می شوند.احزاب سیاسی اروپا نقش مهمی در جهت گیری های پارلمان ایفا می کنند.از وظایف پارلمان :پذیرش اعضای جدید،تعیین بودجه سالانه ،تصویب کلیه موافقت نامه های بین المللی منعقده توسط اتحادیه اروپا. پارلمان اروپایی جلسات رسمی خود را بصورت یک جلسه در سال و در شهر استراسبورگ فرانسه مقر پارلمان وجلسات غیر رسمی را در بروکسل برگزار می نماید.
کمیسیون اتحادیه اروپا – این کمسیون متشکل از کلیه اعضای اتحادیه می باشد ( هم اکنون 28 عضو ) که از سوی کشور خود به مدت 5 سال انتخاب می شوند و وظیفه‌اش اتخاذ ترتیبی است که فعالیت اتحادیه اروپا به سود همه اتحادیه باشد.کار اصلی کمیسیون اجرای معاهدات می باشد. اعضا با توافق مشترک وپس از مشورت با پارلمان اروپایی فردی را بعنوان رئیس کمیسیون و عده ای را هم بعنوان کمیسر تعیین و جهت تصویب نهایی به پارلمان اروپایی معرفی می کنند.
شورای اتحادیه اروپا –این شورا متشکل از وزرای خارجه کشور های عضو است که مسئولیت سیاسی مسائل مطروحه در شورا را به عهده دارند . این نهاد اصلی ترین رکن تصمیم گیری اتحادیه اروپا می باشد.و مسئول هماهنگی سیاست های کلی اقتصادی کشور های عضو وتصویب تصمیمات اصلی در خصوص سیاستهای مشترک با مشارکت پارلمان می باشد.
دیوان دادگستری اتحادیه اروپا ( جوامع اروپایی ) – این رکن قضایی که متشکل از 25 قاضی و 8 دادستان می باشد در لوکزامبورگ قرار دارد. مسئولیت این نهاد رعایت قوانین و عدالت در تفسیر و اجرای معاهدات اتحادیه اروپا می باشد.قضات و دادستانها برای مدت 6 سال با امکان تمدید از طریق توافق مشترک دولتهای عضو انتخاب می شوند.ریس دیوان توسط قضات واز میان خود برای مدت 3 سال با امکان تمدید انتخاب می گردد.
دیوان دادگستری اروپا صلاحیت حل وفصل اختلافات را در جوامع اروپایی دارد و می تواند دعاوی را با مصالحه و از طریق پرداخت مبلغی بصورت نقدی ویا درقالب پرداخت جریمه توسط دولت محکوم علیه حل وفصل نماید.دیوان درصورت در خواست هردولت عضو،کمیسیون ویا شورا می تواند وارد رسیدگی شود .همچنین هرشخص حقیقی وحقوقی هم می تواند از دیوان تقاضای رسیدگی به تصمیماتی کند که مستقیما علیه وی یا شخص دیگری اتخاذ شده اند.
دیوان محاسبات اروپایی– این دیوان متشکل از 27 عضو می باشد وظیفه حسابرسی ( بررسی دخل و خرج ) جوامع و کلیه نهادهای آن را بعهده دارد.
نهادهای مشورتی – دو نهاد مشورتی مهم در اتحادیه اروپا وجود دارد که اعضای آنها به لحاظ صلاحیت و ظرفیت خود شخص انتخاب می شوند. که شامل : الف – کمیته اق
تصادی واجتماعی اروپا و ب – کمیته مناطق.
6-1-3 ) بانک مرکزی اروپا
در واقع بانک مرکزی کشورهای حوزه یورو محسوب می شود که در راستای هماهنگی سیاست های پولی اعضا تشکیل شد. هدف از تشکیل این نهاد اقتصادی حفظ تعادل قیمت ها با کنترل تورم بوده است. بانک مرکزی اروپا بسیاری از اختیارات بانک مرکزی یک کشور را دارد، هر چند ابهاماتی درباره میزان استقلال این نهاد در مدیریت تقاضاهای پولی کشورهای عضو و جود دارد.تصمیم سازی در بانک مرکزی اروپا از سوی شورای سیاست گذاری انجام می شود که از هیئت اجرایی و سران کشورهای حوزه یورو تشکیل شده است. مقامات بانک های مرکزی کشورهای اروپایی می توانند در تصمیم گیری های این نهاد پیشنهادهای خود را ارائه کنند، اما تصمیم نهایی را خود مقامات بانک مرکزی اروپا اتخاذ می کنند.
بانک مرکزی اروپا متعهد به رعایت و اجرای اصول اقتصاد بازار آزاد و شفافیت در عملکرد مالی و تجاری خود می باشد این بانک همزمان با تشکیل اتحادیه اروپا ایجاد وخیلی سریع توسعه یافت و هم اکنون بقولی بعنوان کاپیتان سیستم پولی اروپا عمل می کند . بعد از ایجاد در حوزه پولی با معرفی یورو یکی از دو ارز مهم در سیستم معاملات ارزی جهان را وارد معاملات عرصه اقتصاد و تجارت بین المللی مالی نمود.این نهاد در اجرای سیاست های مالی و تجاری اتحادیه اروپا مخصوصا در بحث تحریم های اقتصادی نقش مهم و پر رنگی دارد.
“بانک مرکزی اروپا برای رسیدن به هدف تثبیت نرخ تورم پایین تر از سطح 2 درصد اقدام به تغییر عرضه پول می نماید. سیاست های پولی مهمترین بخش فعالیت بانک مرکزی هر کشوری می باشد”.
نقشه کشورهای عضو اتحادیه اروپا
بخش دوم) دکترین تحریم اقتصادی اتحادیه اروپا علیه روسیه
مقدمه
پس از ورود روسیه به بحران اکراین والحاق کریمه به خاکش، مهمترین واکنش غرب به اقدامات روسیه استفاده از دکترین تحریم بود .قطعا این تحریم های اقتصادی بررویکرد مقامات کرملین و سیاست های منطقه ای آن کشور تاثیر می گذارد . اما بعید بنظر می رسد که روس ها با توجه به نوع ساختار حکومت اقتدار گرای شان و


دیدگاهتان را بنویسید