سئو منفی چیست؟! چگونه می‌توان متوجه آسیب سئو منفی شد؟

حتما واسه شمام اتفاق افتاده که تماشاگر افت رتبه سایت خود در جستجوی گوگل باشین و حس کنین که ممکنه رقبا باعث اون شده باشن!

در این مقاله ، ما می خوایم تا روی روند تشخیص اینکه شما ناراحت از تکنیکای سئو منفی بودین یا خیر، تمرکز کنیم، با ویرلن همراه باشین؛

وقتی که طبق راه زیر قدم بر می دارین تا تشخیص بدین چه اتفاقی افتاده، باید رو راست از خود سوال کنین که این کاهش رتبه به دلیل اقدامات خود شما بوده یا واقعاً شخصی علیه شما عمل می کنه.

سئو منفی چیه؟

در بعضی موارد رقبای ناجوانمرد، واسه ضربه زدن به رتبه سایت شما در جستجوی گوگل از روشای جور واجور استفاده میکنن! به این روش ها سئو منفی میگن و آشنایی شما با این موضوع خیلی با اهمیته، چون میتونه به شما کمک کنه که جلوی اونو بگیرین و سئو منفی باعث افت رتبه شما نشه.

اما این تمایزی مهمه؛ افت اولیه شما فرضاٌ می تونه به وسیله شخصی خارجی باشه، در حالی که ممکنه به طور تصادفی ایندکس نشدن مطالب شما باشه، یا رد کردن مسیرهای لازم در robots.txt یا داشتن یه plug-in خراب در که یهویی تموم مطالب شما رو با پارامترهای کوئری و کانونیزاسیون ناجور افزایش کرده باشه.

واسه بررسی سئو منفی به چه ابزارایی نیاز دارین؟

  • یه مرورگر با دسترسی به Google و Bing واسه پیدا کردن محتوا.

  • دسترسی به وبلاگای خام تون واسه بررسی محتوا و سیگنالای هر کاربر.

  • Google Analytics واسه بررسی محتوا و سیگنالای کاربران

  • Google Console واسه بررسی محتوا، لینکا و سیگنالای کاربران.

  • Bing Webmaster Tools واسه بررسی محتوا، لینکا و سیگنالای کاربران.

  • یه وسیله موشکافی لینک واسه مشاهده داده لینکای داخلی و بک لینکای دریافتی.

    بک لینک

  • یه وسیله خزنده و فنی واسه بررسی محتوا و سیگنالای کاربران.

  • یه وسیله سئو واسه بررسی سرقت محتوا .

بیایید از راه وسیله ها و سناریوهای جور واجور پیش بریم تا مشخص کنیم که شما به وسیله سئو منفی آسیب دیدین یا فقط ناراحت از یه اشتباه بوده.

Google و Bing با سایت من چیجوری رفتار می کنن؟

یکی از آسونترین کارایی که باید انجام بدین اینه که بررسی کنین ،Google و Bing با سایت شما چیجوری رفتار می کنن.

من دوست دارم از هر دو موتور جستجو در هر بررسی ام استفاده کنم چون اونا واکنشای متفاوتی دارن، که به من کمک می کنه به سرعت یه مشکل رو تشخیص دهم. ما به دنبال چی هستیم ؟

در گوگل نشانی سایت خود رو به این صورت وارد کنین؛ site:yourdomain.com  هر دو موتور لیستی از صفحات رو از دامنه شما ، تو یه ترتیب جدی و سختگیرانه براساس اهمیت دسته بندی می کنن.

صفحات شما گم شدن؟ درحالی که شما توقع داشتین با در نظر گرفتن ارزششان اونا رو در جستجو ببینین؟

به کد منبع و وضعیت robots.txt صفحاتی که می خواین بررسی کنین ، نگاهی بندازین.

صفحات افت رتبه داشتن؟ اگه صفحه اصلی (index) در قسمت بالای سایت نمایان نشه، شاید یه مشکلی هست. تازگیاً ما با انجام این بررسی ساده، فهمیدیم که نشانی URL مورد نظرمون ، صفحه مورد نظرمون رو به صفحه ای که ۳۰۱ اونو به عقب هدایت می کرد، هدایت می کرد. گوگل رنک این صفحه از سایت رو کاهش داده بود .

مشکلی

site: query، اما Bing این کار رو انجام نداد. این مشکل فقط با اون چک ساده و نگاهی به صفحه مشکوک حل شده بود.

صفحاتی وجود دارن که شما تشخیص شون نمی دین؟ این صفحات مثل یه مشکل به وجود اومده در سیستم مدیریت محتوای (CMS) شما به نظر می رسن، که باعث ایندکس شدن ناجور می شن، یا این صفحات بدون موضوع و اسپم هستن؟ اولی شاید یه اشتباه از طرف شما بوده؛ اما دومی شاید یه حمله س.

اسپم

تعدادی پرس و جوی برند انجام بدین. واسه site:yourdomain.com دامنه و بقیه عبارات محبوب یا عادی مربوط به نام تجاری تون جستجو  کنین. یهویی براساس اونا رنک نمی شین ؟ اگه نه، قبلاً هم با هر گونه یافته های مشکوکی روبرو شده بودین؟

وبلاگای خام

داشتن دسترسی به وبلاگای خام تون چیزی حیاتیه، اما متأسفانه، با اتخاذ گسترده تر مقررات حفاظت از داده های عمومی (GDPR)، به طور زیادی این کار مشکل تر می شه.

مهمه که شما بتونین به پروتکلای اینترنتی (IP) ثبت شده در هر کدوم از صفحات بازدید شده در سایت تون دسترسی داشته باشین، مخصوصاً صفحاتی که ممکنه کد ردیابی Google Analytics شون رو نداشته باشین.

با تجزیه گزارشهای تون، می تونین:

IP ها رو پیدا کنین.  این مشخص می کنه که همون گروه IPا به دنبال ضعیف کردن پیکربندی سایت شما بودن یا خیر.

زدایندها (scrapers) رو شناسایی کنین.  ببینین که اسکرپرها محتوا رو کلا از بین می برن یا خیر؟

مسائل نیازمند عکس العمل رو شناسایی کنین(response issues). اگه شما با تعداد خیلی از مسائل مربوط به عکس العمل سرور رو برو هستین که انتظار نداشتید اونا رو ببینین، حالا اونا رو می بینین.

خیلی از مسائل رو میشه حل کرد اگه شما دسترسی و تمایل به تجزیه سیاههای مربوط به الگوهایتان داشته باشین. وقت گیره اما ارزش انجام دادن رو داره.

بررسی سئو منفی با موشکافی ترافیک گوگل

موشکافی

این می تونه موضوع بررسی جداگونه خود رو داشته باشه ، چون مناطق زیادی واسه تمرکز در هر بسته تحلیلی هست. با این حال، اجازه بدین بر تعدادی از جزئیات رو تمرکز کنیم:

اندازه پرش Bounce rate: این روند سعودی بوده یا نزولی ؟ چه ارتباطی با گزارشهای خامی که شما مشاهده می کنین، داره؟ گوگل بعضی از ترافیکای پرشی Bounce rate (منظور کسائی هستن که از سایت بازدید کوتاهی کرده و به سرعت سایت رو می بندن) رو فیلتر می کنه؟ اندازه پرش یا اندازه فرار موقع تقسیم بندی براساس کانال (منبع)،مرورگر یا موقعیت جغرافیایی ، بیان کننده افت و دور شدن سایته ؟

مدت زمان بازدید. مثل اندازه پرش، واسه اهداف سیگنال کاربر، بازدیدها کوتاه تر می شن؟ به خصوص وقتی که بازدید کلی در حال رشده.

تموم کانالای ترافیک و همه مراجع ترافیکی. منابع الان به طور زیادی بیشتر یا کمتر ترافیک ارسال می کنن؟ در مقایسه با دوره هایی که رتبه بندی شما بهتر بود؟ منابع ترافیکی غیر معمولی وجود دارن که به نظر می رسه جعلی باشن؟ وقتی که مشکوک به سئو منفی هستین، هر دوی این مسائل رو باید بررسی کنین.

کنسول جستجو و صفحات ورودی. مثل بررسی جستجوی  Analytics ، در کنسول جستجوی گوگل ، تماشاگر نبود برابری بین صفحاتی که ترافیک دریافت می کنن هستین؟، یا تغییراتی بزرگ در اندازه پرش و مدت بازدید در صفحات مورد نظرتون مشاهده می کنین ؟

سرعت سایت. اگه همه چیز برابر و اوکی باشه، یه سایت سریعتر سایتی بهتر در نظر گرفته می شه. زمان بارگزاری زیاد شده؟ سرعت به طور خاص در Chrome زیاد می شه؟ سرعت واسه صفحاتی خاص بیشتره؟ صفحاتی هستن که اونا رو نشناسید ؟

کنسول جستجوی گوگل

در Google search Console (GSC) دقیقاً باید به دنبال چه باشین تا به شما کمک کنه که فهمیده باشین که شما قربونی سئو منفی شدین یا خیر؟

موشکافی جستجو . با نگاهی به کوئری هاتون ، بعضی وقتا می تونین یه مسئله رو شناسایی کنین. مثلا، اگه حجم کوئری هاتون در مورد عبارات مهم و برند شما زیاد شده، شما تماشاگر افزایش در کلیکای صفحات خود بودین؟ اگه نه، این می تونه یه تلاش واسه ضربه زدن به سیگنال کاربران باشه. صفحات کم اهمیت تون در جستجوها بیشتر مورد توجه هستن و در ردیف اول نمایان می شن؟ این ممکنه به مشکلی در تولید محتوا شما یا ساختار محتواتون اشاره داشته باشه.

لینکای ورودی به سایت شما. چیزی که به روشنی باید به دنبالش باشین، ورود لینکای کم کیفیت و اسپم هستش. اما اونا لینکای نامناسبی هستن؟ اگه من بعضی از بدترین لینکا رو گلچین کنم و ببینم که اونا AhrefsBot رو مسدود می کنن، این مسئله به من میگه که اونا شاید لینکای اسپمی هستن که باید از بین برن.

لینکای داخلی. شما چه صفحاتی رو بدون اینکه که فهمیده باشین لینک دادین؟ این می تونه یه مسئله ناوبری باشه، یا این می تونه موقعی اتفاق بیفته که شما به صفحه اسپمی لینک می دادین که به CMS شما تزریق شده.

اقدامات دستی. باید در پیاما هم وجود داشته باشه، اما اگه به اقدام دستی نیاز داشته باشین، باید بدون این دست اون دست کردن به اون جواب بدین. مهم نیس که دلایلشون چی باشه حتی اگه یه حمله قانونی به سایت شما شده باشه، باید اونو بدون این دست اون دست کردن حل کنین.

خطاهای جستجو(Crawl). با رعایت ثبات در تنظیمات خود، افت رتبه بندی ای که به دلیل اهداف داغون کننده اتفاق افتاده رو از بین ببرین. اگه سرور شما زیادتر از اندازه جواب ۵۰۰ رو می فرسته ، گوگل اونو کمتر جستجو می کنه. اگه اینجور اتفاقی میفته، احتمال داره که کاربران با مشکالت بیشتری در صفحات وب تون مواجه شن و در نتیجه در رتبه بندیا لغزش دارن. اگه شما این رو کنار داده های خام روزانه بذارین، ممکنه فهمیده باشین که بی ثباتی سرور به خاطر یه حمله س یا خیر.

وسیله وب مستر Bing

چیجوری می تونین مشخص کنین که وضعیت تون در رتبه بندی بینگ چطوره؟ به وسایل وب مستر خود مراجعه کنین و موارد زیر رو بررسی کنین:

فعالیت سایت. مثل داده های موشکافی جستجوی برگرفته از گوگل، وسیله وب مستر بینگ اجازه میده تا شما به سرعت آزمایش کنین که سایت تون کلا در جستجوها بیشتر یا کمتر نشون داده می شه، ببینین که حجم کلیکا تغییر کردن یا خیر؟، یا اینکه تغییراتی در جستجو(crawl) و ارورهای اون اتفاق افتاده ؟و البته ، صفحات ایندکس می شن؟. شما می تونین در هر بخش به صورت جداگونه نگاهی عمیق تر بندازین.

لینکای ورودی. دقیقاً مثل Google Search Console، می تونین ببینین که این لینکا به چه شکل هستن. همه اونا غیر منتظره هستن؟ میشه اونا رو در وسایل تحلیل لینک جور واجور یافت؟

بررسی سئو منفی با وسیله موشکافی لینک

با به کار گیری وسیله موشکافی لینک مورد علاقه خود، به نکات زیر نگاه کنین تا فهمیده باشین که ناراحت از سئو منفی بودین یا خیر:

کلمات کلیدی ارگانیک. شما روندی کلی رو در رتبه بندیا می بینین؟ این روند باید حتماً با داده های موشکافی جستجو از طرف گوگل مطابقت داشته باشه، اما نه همیشه. شاید تا بحال خودتون فهمیدین که مشکلی هست، اما با نگاهی به داده های مشابه از راه یه دید متفاوت می تونه مشخص کنه که واقعاً اون مشکل هست یا خیر؟

لینکا و دامنه های جدید و ارجاعات IP ها. اگه شما حمله ای رو تجربه می کنین، اگه افزایش چشم گیری رو در لینکایی که خودتون قرار ندادید می بینین، اینجا جاییه که شایدً اونو پیدا می کنین. به هر دوی این گزارشا مراجعه کنین، چون داشتن ۲،۰۰۰ صفحه تو یه دامنه مشابه که به شما لینک شن ، با داشتن ۲۰۰۰ دامنه جدیدی که به شما لینک شه فرق داره. در بعضی موارد، ممکنه شما تعداد خیلی از دامنه هایی رو پیدا کنین که از یه IP مشابه لینک می شن. این یه تاکتیک سئو منفی کنده، اما یکی از موارد رایجه.

لینکا و دامنه های از دست رفته. یکی دیگه از نشونه های سئو منفی نابود کردن بک لینک های رقیبه. لینکایی رو به سختی روی امنیتشان کار کردین رو از دست دادین؟ واسه پیدا کردن دلیل، باید به اون مدیران وب برسین. صفحاتی که به شما لینک می شن ، یهو غیرقابل دسترس شدن و حالا به یه حریف بک لینک میدن؟ یا اصلا به شما لینک نمی شن؟ شما باید دلیلش رو بدونین.

لینکای خراب. بعضی وقتا مشکل لینک شدن از طرف خود شماس. اگه تازگیا یه سایت رو تغییر دادین، تغییراتی در ساختار ایجاد یا حتی یه افزونه به روزرسانی کردین، ممکنه به طور ناخواسته باعث شید که یه صفحه به حالت آفلاین دربیاد ، که بدست اومده به از دست دادن ارزش لینک می شه. رفع این مسئله خیلی راحت برگردوندن صفحات از دست رفته و یا هدایت(redirecting ) صفحات به یه صفحه مربوطه س تا درصد خیلی از ارزش اولیه لینک حفظ شه.

لنگرها(Anchors). اینجا مسئله کمبود وقته، با اینکه فشارها و فیلترهای امر بهینه سازی سایت هنوز باقیه. تغییر در لینک، باعث تغییر انتشار متن انکور (متن هایپر لینک) شما شده ،و  جملات حیاتی کار و کاسبی تون رو در محدوده ناسالم قرار داده؟ عبارات کلی بازم اوکی به نظر میان، اما عبارات مورد استفاده تون به صورت تکی بیشتر از قبل مورد هدف قرار گرفتن؟ شما عبارات ورودی زیادی دریافت می کنین که مایل نیستین از اونا استفاده کنین؟

سئو

دامنه ها و لینکای خراب  ول شده .فکر خوبیه که نگاهی بندازین تا ببینین که به مناطقی که مایل نیستین لینک میشین؟ و البته بررسی کنین تا مطمئن شید که اون لینکایی که می خواستین به اونا لینک شید، هنوز  URL  های معتبری دارن؟ تزریقات(ورودیا) به یه سیستم مدیریت محتوا، نظرات ایندکس شده و بقیه محتویات تولید شده به وسیله کاربران (UGC) رو باید روش زوم کرد.

تجزیه تحلیل سئو منفی با وسیله فنی و جستجو

مثل بخشی که در موشکافی لینک گفته شد، اگه شما یه وسیله فنی و جستجو مورد علاقه خودتون رو انتخاب کردین، ازش استفاده کنین تا مشخص کنین که به وسیله سئو منفی تحت تاثیر قرار گرفتین یا خیر.

سرعت سایت. سرعت جستجو سایت در مقایسه با چیزی که در گوگل آنالیتیک پیدا میشه و یا انچه گوگل به صورت جداگونه تست می کنه، چه فرقی می کنه ؟ شما به وسیله یه منبع بزرگ که واسه ضعیف کردن کردن سرعت شما تلاش می کنه، متوقف شدین؟

وضعیت ایندکس براساس عمق. این جاییه که اگه تنظیمات CMS تون و یا قالب سایت تون رو دستکاری کنین واقعا می تونه به شما آسیب بزنه، مخصوصاً اگه یهویی درصد خیلی از صفحات رو دوپلیکیت یا ایندکس کنین، این کار به ضرر صفحاتیه که می خواین ایندکس کنین.

تغییر مسیرها(Redirects). بطور مثال، شما نسبت به تغییر مسیرها که باعث پاکسازی ارزش لینک موجود شما می شن، حساس هستین؟

Crawl mapping. در کل این وقتی می تونه بسیار به درد بخور باشه که شما می خواین از وجود صفحات فعالی که احتیاجی به اونا ندارین، باخبر شید. و حتی اطلاع از اینکه این صفحات چیجوری ممکنه بر انتشار لینکای داخلی تاثیر گذارن. همه اونا صفحات بی مصرف ای هستن (مثلا، وجود دارن اما در هیچ جای سایت لینک نمی شن)، یا اینکه در ناوبری سایت جاسازی شدن؟

فاکتورهای فنی روی صفحه (on-page). این مهمترین بخشه، چون به تشخیص اینکه وضعیت یه حمله سئو منفیه یا یه اشتباه داخلی، کمک می کنه. وسایل خزنده می تونن به شما کمک کنه تا به سرعت صفحاتی رو فالوو نمی شن یا به دلیل مشکلات کانونیزاسیون در حال اختلاف هستن، پیدا کنین.

مشکلات

 

محتوای شما استثنایی و خاص هستش؟ اسکنرهای کپی یاب زیادی وجود دارن، اما Copyscape محبوب ترین و کامل ترین اونا هستش.

تموم سایت خود رو بررسی کنین. آسونترین راه واسه بررسی اینه که یه سرویس کپی یاب ، سایت شما رو ردیابی  کرده و بعد مطالب کپی شده قابل توجه در بقیه صفحات وب موجود در شاخص گوگل و بینگ رو پیدا کنه. اگه شما مورد هدف درخواست کپی رایت دیجیتال (DMCA) تقلبی قرار گرفتین یا ابزارهایی که هم در تلاش واسه کپی کردن از شمان و هم به دنبال شکست دادن شما در رتبه بندی از راه دامنه های قوی تر هستن ، این وسیله به شما در پیدا کردن اینجور مسائلی کمک می کنه.

دیجیتال

افزایش داخلی. در حالی که اکثریت افراد ممکنه فرض کنن که یه حریف تلاش داره اونا رو تخریب کنه و جانشین اونا شه، مسئله بیشتر در مورد دوپلیکیت کردن محتوا در داخل وبلاگای سایت ، در میان تنظیمات دسته و تگا، و مدیریت ناجور URL ها هستش .

نتیجه

در این مقاله فهمیدیم که به کار گیری چندین وسیله واسه تعیین اینکه شما با سئو منفی سرکار دارین یا خیر، ایده خوبیه. اونا به شما در پیدا کردن سریع و دقیق مسائل کمک می کنن. دونستن اینکه شما آسیب دیدین، و چیجوری، به شما در عکس العمل نشون دادن و رفع اون، کمک می کنن .